و حالا می‌دانیم PS5 چه شکلی خواهد بود

و حالا می‌دانیم PS5 چه شکلی خواهد بود

به کنسول PS5 و PS5 Digital Edition سلام کنید. 🙂

سونی این هفته در جریان گیم پلی PS5 از کنسول نسل نهمی خود یعنی Playstation 5 و نسخه جدید PS5 Digital Edition پرده‌برداری کرد.

این کنسول که در پایان رویداد این هفته نشان داده شده است، یک طراحی با مدل بیگانگان فضایی (Alienware-esque) دارد. طرحی که ما را به یاد لباس‌های فضانوردان در سری فیلم ‌های star wars میندازد؛ با یک قطعه مرکزی سیاه رنگ و دو قطعه سفید با حاشیه گرد در طرفین. در طول رونمایی، این کنسول در حالت ایستاده نمایش داده شد و ما را به این نتیجه هدایت کرد که کنسول بعدی سونی باید به‌صورت عمودی باشد البته این موضوع هنوز به‌صورت رسمی به تأیید سونی نرسیده است.

سونی همچنین نسخه جدید دیجیتالی کنسول را منتشر کرد (که در ویدئوی بالا در سمت راست دیده می‌شود). این کنسول برخلاف نسخه اصلی یک جعبه دیسک / پخش کننده Blu-ray 4K ندارد.

علاوه بر کنسول، سونی اولین گروه از لوازم جانبی این نسل از جمله هدست، پایه شارژر DualSense، ریموت کنترل از راه دور و دوربین HD را نمایش داد که همگی با طراحی PS5 مطابقت دارند.

اما داستان PS5 Digital Edition چیست؟

سونی با راه‌اندازی یک نسخه از کنسول بدون درایو نوری، از صفحه‌ای از کتاب مایکروسافت کپی‌برداری می‌کند. با خرید این کنسول شما تمام بازی‌های خود را از Playstation Store خریداری کرده و آنها را در SSD کنسول، در هارد اکسترنال و یا در فضای ابری نگهداری می‌کنید.

به احتمال زیاد سونی قصد دارد هزینه سخت افزار را به کمک نسخه دیجیتال کاهش دهد – البته این موضوع کاملاً حدس و گمان است؛ زیرا سونی هنوز هیچ گونه اعلامیه‌ای درباره قیمت‌‌ها منتشر نکرده است.

مایکروسافت سال گذشته با تولید Xbox One S All-Digital Edition اقدام مشابهی را انجام داد و شایعه می‌شود که یک مدل از Xbox Series X با همین ادیشن و با هزینه کمتر را منتشر کند که همان فرمت (به نامProject Lockhart) را دنبال می‌کند.

تا آنجا که می‌دانیم، این نسخه‌ی کنسول همان مشخصات (Memory ،GPU ،CPU و حافظه ذخیره‌سازی) PS5 معمولی را خواهد داشت، اما این احتمال وجود دارد که این مشخصات با هم تفاوت داشته باشند تا سونی هزینه‌های خود را در این نسخه کاهش دهد.

از طراحی رونمایی شده دیروز چه چیزی فهمیدیم؟

از آنجا که این اولین باری است که کنسول را می‌بینیم این موضوع اندکی هیجان انگیز است.

با نگاهی به ظاهر کنسول می‌توانیم یک درگاه USB و USB Type-C را در قسمت جلویی و همچنین دو دکمه فیزیکی Power را مشاهده کنیم و در مورد نسخه اصلی PS5، درایو نوری دیسک را خواهیم داشت.

همچنین فرصتی داشتیم که بفهمیم کنسول جدید سونی چگونه تهویه را انجام می‌دهد که برای عملکرد پایدار بسیار مهم است. به نظر می‌رسد سونی برای خنک نگه داشتن دستگاه از دریچه‌های سمت چپ و راست کنسول استفاده می‌کند.

ما هنوز منتظریم تا قسمت پشتی کنسول را ببینیم تا بفهمیم چه درگاه‌های ورودی و خروجی می‌تواند داشته باشد و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک به تصویری از پشت دستگاه برسیم.

به من یادآوری کن که در داخل کنسول چه اتفاقی افتاده است؟

دیروز همه چیز در مورد طراحی دستگاه و بازی‌های جدیدی بود که در سال 2020 و در سال‌های آینده برای کنسول منتشر می‌شوند، اما شایان ذکر است که یادآوری کنیم در داخل بدنه، چه سخت‌افزارهایی کنار هم جمع شدند.

(CPU: AMD Zen 2-based CPU with 8 cores at 3.5GHz (variable frequency
(GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency
GPU architecture: Custom RDNA 2
Memory interface: 16GB GDDR6 / 256-bit
Memory bandwidth: 448GB/s
Internal storage: Custom 825GB SSD
(IO throughput: 5.5GB/s (raw), typical 8-9GB/s (compressed
Expandable storage: NVMe SSD slot
(External storage: USB HDD support (PS4 games only
Optical drive: 4K UHD Blu-ray drive

بر روی کاغذ، این کنسول شامل یک پردازنده مبتنی بر AMD Zen 2 با 8 هسته در 3.5 گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی RDP 2 سفارشی با قدرت 10.28TFLOPs است که دارای 36 CU در 2.23 گیگاهرتز است. از یک حافظه SSD سفارشی با ظرفیت 825 گیگابایت و یک Memory GDDR6 با ظرفیت 16 گیگابایت استفاده می‌کند. به گفته معمار کنسول مارک سرنی، این سخت‌افزارها تمام کندی‌ها و تأخیرها (delay) را از بین می‌برد.

و بألاخره، این کنسول دارای یک درایو Blu-ray 4K UHD خواهد بود (یا بهتر است بگوییم نسخه اصلی PS5 دارای این درایو خواهد بود). نسخه PS5 Digital Edition مجبور است بازی‌ها و فیلم‌ها را استریم کند و یا آنها را از فروشگاه‌های آنلاین بخرد (که باز هم با این کار دنیا به آخر نمی‌رسد.)

انتظار می‌رود هر دو نسخه کنسول در یک زمان و در تعطیلات نوامبر یا دسامبر سال جاری عرضه شوند و شما می‌توانید در مورد اخبار بعدی PS5 روی ما حساب کنید؛ آنها را پوشش خواهیم داد. 😉

همچنین بخوانید:

منبع:

techradar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا