پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل معرفی شدند

اینتل سرانجام روز گذشته از پردازنده‌های نسل دوازدهم خود که قرار است آغازگر دوران تازه‌ای در معماری x86 این شرکت باشند، رونمایی کرد. در میان پردازنده‌های معرفی شده Core i9-12900K پرچمدار نسل جدید تراشه‌های اینتل بوده و این شرکت ادعا می‌کند که “سریع‌ترین پردازنده گیمینگ جهان” به حساب می‌آید.

اینتل از رویداد CES 2021 تراشه Alder Lake را مورد آزمایش قرار داده و اطلاعات جسته گریخته‌ای از نحوه عملکرد “هیبریدی” آن فاش کرده بود. اما روز گذشته این شرکت از محصول جدید خود مجهز به این فناوری رونمایی کرد که کاربران طی ماه‌های آینده می‌توانند آنرا خریداری کنند. اینتل معماری جدید خود را در قالب سه تراشه جدید روانه بازار می‌کند که پردازنده پرچمدار Core i9-12900K در مجموع از 16 هسته (8 هسته با عملکرد بالا اصطلاحاً هسته P و 89 هسته با عملکرد کم‌مصرف اصطلاحاً هسته E) و 24 ترد برخوردار می‌باشد و به لطف فناوری Turbo Boost Max 3.0 قادر است سرعت کلاک پردازنده حداکثر تا 5.2 گیگاهرتز افزایش دهد. به طور کلی، اینتل به لطف معماری جدید هسته‌های P در مقایسه با پردازنده‌های نسل یازدهم بهبود عملکرد 19 درصدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این درحالی است که سایر پردازنده‌های نسل جدید شامل Core i7-12700K (مجموع 12 هسته شامل 8 هسته P و 4 هسته E و 20 ترد) و Core i5-12700K (مجموع 10 هسته شامل 6 هسته P و 4 هسته E و 16 ترد) می‌باشند که برای کاربرانی که به قدرت پردازشی بسیاری نیاز ندارند، در نظر گرفته شده است. همچنین کاربرانی که به کارت گرافیک مجتمع نیز نیازی ندارند می‌توانند با سفارش مدل KF سه تراشه مورد بحث که فاقد گرافیک یکپارجه UHD Graphics 770 می‌باشد، اندکی در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند. اینتل از پردازنده‌های جدید به منظور معرفی و پشتیبانی از نسل جدید استانداردهای پیشرفته‌تر نیز استفاده می‌کند. تمامی پردازنده‌ها از 20 لاین PCIe (متشکل از 16 PCIe 5.0 و 4 PCIe 4.0)، حافظه‌های DDR5 تا حداکثر سرعت 4800MT/s (حافظه DDR4 تا حداکثر سرعت 3200MT/s) و حافظه‌های کش بیشتر L3 و L2 پشتیبانی می‌کنند.

متأسفانه به منظور استفاده از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به یک مادربرد جدید نیاز خواهید داشت. تراشه‌های Alder Lake به مادربردهای ساخته شده بر مبنای تراشه جدید Z690 اینتل نیاز دارند که استانداردهای جدیدی مانند پشتیبانی از Wi-Fi 6E و USB 3.2 Gen 2×2 را به ارمغان می‌آورد. مادربردهای سازگار با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل همچنین از سوکت‌های جدید LGA 1700 استفاده می‌کنند؛ بنابراین ممکن است حتی سیستم‌های خنک‌کننده پرازنده‌های قبلی نیز در تراشه‌های Alder Lake قابل استفاده نباشد. اینتل همچنین در مراسم رونمایی از پردازنده‌های نسل دوازدهم خود تأکید بسیاری بر سازگاری بالای Alder Lake با ویندوز 11 داشت. بنابه ادعا اینتل، این شرکت با همکاری با مایکروسافت توانسته نرم‌افزار Thread Director را به منظور مدیریت هرچه بهتر وظایف در سراسر تردها بهینه‌سازی کند. اما نکته‌ای باید بدان توجه کرد این است که پردازنده‌های جدید اینتل در مقابل تراشه‌های AMD و اپل چه عملکردی را ارائه می‌دهند.

درحالی که اینتل بیشتر تراشه‌های سالیانه خود را به عنوان نسل جدید معرفی می‌کند. اما نسل دوازدهم پردازنده‌های این شرکت واقعاً شایسته چنین عنوانی است. تراشه‌های Alder Lake نه تنها بزرگترین جهش برای پردازنده‌های دسکتاپ اینتل در سال‌های اخیر به حساب می‌آید، بلکه آغازی بر طراحی جدید تراشه‌های انی شرکت نیز می‌باشند. پردازنده‌های جدید Alder Lake اولین تراشه‌های دسکتاپ اینتل هستند که بجای لیتوگرافی 14 نانومتری این شرکت که برای نخستین‌بار در پردازنده‌ها نسل ششم Skylake در سال 2015 مورد استفاده قرار گرفته بودند، از فناوری جدیدی بهره می‌برد. پردازنده‌های نسل دوازدهم با فرآیند ساخت جدید اینتل 7 روانه بازار خواهند شد (که تا پیش از این به عنوان نسل سوم لیتوگرافی 10 نانومتری اینتل یا Enhanced Superfin شناخته می‌شد).

همانطور که اینتل پیشتر توضیح داده است، تراشه‌های Alder Lake رویکرد جدید شرکت در قبال معماری x86 می‌باشد، رویکردی که به جهت‌گیری معماری آرم طی سالیان گذشته که سبب موفقیت خارق‌العاده‌ تراشه‌های M1 اپل شده است، شباهت بسیاری دارد. تراشه Alder Lake بجای اطمینان بر هسته‌هایی با قدرت پردازشی بالا در یک تراشه واحد از مجموعه‌ای شامل هسته‌هایی پرمصرف با عملکرد بالا (اصطلاحاً هسته‌ها P که غالباً شبیه به هسته‌ها کلاس Core اینتل می‌باشند.) و هسته‌هایی کم‌مصرف با عملکرد پایین (اصطلاحاً هسته‌ها E که به هسته‌های کلاس Atom اینتل شباهت دارند) به منظور دستیابی به ترکیبی از قدرت و کارایی بهره می‌برد.

اینتل در زمان معرفی تراشه‌های Lakefield در سال 2020 چنین ایده‌ای را مطرح کرده بود. اما آنها مجموعه محدودی از تراشه‌ها بودند که برای سخت‌افزارهای کم‌مصرف طراحی شده بودند. از طرفی اینتل قصد دارد طی ماه‌های آینده از نسخه قابل حمل تراشه‌های Alder Lake که به منظور استفاده در لپ‌تاپ‌ها درنظر گرفته شده است نیز رونمایی کند. پردازنده‌های نسل دوازدهم همچنین فرصت بازیابی اینتل پس از عدم موفقیت پردازنده‌های نسل یازدهم را که به دلیل فرآیند ساخت قدیمی 14 نانومتری و تأخیر در زنجیره تأمین لیتوگرافی 10 نانومتری رخ داده بود نیر فراهم می‌کند. گفتنی است اینتل به منظور حل این مشکل محبور شد خط تولید تراشه‌های 14 نانومتری را به پردازنده‌های 10 نانومتری انتقال دهد. اما به دلیل تفاوت‌های موجود در دو معماری مورد بحث، این شرکت محبور شد تعداد هسته کمتری را در پردازنده‌های نسل یازدهم نسبت به تراشه‌های نسل دهم قرار دهد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا