دایمنسیتی 9000

پردازنده دایمنسیتی 9000 مدیاتک، رقیب جدی A15 اپل و پردازنده‌های پرچمدار کوالکام معرفی شد

چند سالی می‌شود که کمپانی MediaTek، تولید پردازنده برخی از گوشی‌های میان‌رده اندرویدی را برای شرکت‌های نام‌آشنایی مثل سامسونگ، شیائومی و هواوی و… بر عهده داشته است. اما این بار این شرکت تایوانی پا را فراتر گذاشته است و با تولید پردازنده دایمنسیتی 9000 که اولین چیپست 4 نانومتری جهان است به رویارویی با پردازنده‌های پرچمدار کوالکام و A15 اپل رفته است.

طی رویدادی که در این هفته برگزار شد، مدیاتک از دایمنسیتی 9000 رونمایی کرد که قدرتمندترین تراشه این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. دربررسی عملکرد خام، ظاهراً این تراشه حدود 35 درصد قدرتمندتر از اسنپدراگون 888 خواهد بود و همچنین 35 درصد عملکرد GPU بهتری نیز خواهد داشت. معماری دایمنسیتی 9000 بر اساس پردازشگر 4 نانومتری با استفاده از یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز ساخته شده است. در مورد پردازنده گرافیکی نیز از Mali-G710 استفاده شده است. همچنین در ساخت آن از یک APU هم به کار گرفته شده است که از چهار هسته عملکردی و دو هسته انعطاف‌پذیر ساخته شده است. هسته‌های APU برای هوش مصنوعی استفاده می‌شوند.

به غیر از قابلیت‌های بالقوه‌ای که این تراشه با توجه به مشخصاتش ارائه می‌دهد، پردازش سیگنال‌های تصویری در آن به وسیله یک پردازنده 18bit نسل هفتمی Imagiq ISP صورت می‌گیرد که می‌تواند یک تصویر 320 مگاپیکسلی بگیرد و داده‌ها را با سرعت 9 گیگاپیکسل در ثانیه انتقال دهد. مودم از پیش نصب شده 5G هم در آن تعبیه شده است اما تنها می‌تواند با استاندارد sub-6 کار کند و قادر به رهگیری سیگنال‌های mmWave 5G نیست؛ بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت این چیپست به احتمال زیاد برای کاربران ایالات متحده استفاده نخواهد شد چرا که در آنجا تمرکز اصلی اپراتورهای تلفن همراه بر روی 5G mmWave است. این تراشه همچنین به بلوتوث 5.3 و Wi-Fi 6E مجهز است.

دایمنسیتی 9000

مدیاتک نسبت به برنامه‌های بنچمارک اذعان دارد که امتیاز چند هسته‌ای برای دایمنسیتی 9000 تقریباً با A15 اپل از آیفون 13 با امتیاز بیش از 4000 برابر است. با این حال، مدیاتک هیچ مقایسه دیگری با تراشه‌های اپل، که به شکل قابل توجهی قوی‌تر از سایر تراشه‌های موبایل هستند، صحبت نکرد.

در این حین، مدیاتک با تمرکز بر هوش مصنوعی نیز ادعا می‌کند که تراشه جدیدش، گوگل تنسور را شکست می‌دهد. تا به امروز، تنسور نشان داده است که قوی‌ترین عملکرد هوش مصنوعی را در میان تراشه‌های موبایل دارد. با این وجود، مدیاتک ادعا می‌کند همان‌طور که PCMag مشخص کرده است، دایمنسیتی 9000 تقریباً 16 درصد از Tensor و با اختلاف فاحش 66 درصدی از آخرین چیپست اپل یعنی A15 پیشی خواهد گرفت.

البته، تا به اینجا دیگر می‌توانیم حدس بزنیم که تراشه اسنپدراگون نسل بعدی کوالکام در مقایسه با این ویژگی‌هایی که مدیاتک ارائه می‌دهد، چگونه خواهد بود. به هر حال پیشرفت یک کمپانی تایوانی در عرصه تولید پردازنده بسیار خوب است و این باعث افزایش رقابت و بهبود هر چه بیشتر کیفیت در این زمینه خواهد شد. برای بررسی نسل بعدی پردازنده‌های کوالکوم هم باید حدود دو هفته دیگر صبر کنیم. ولی همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم آنچه که در اینجا خیلی اهمیت دارد سیاست جدید مدیاتک است؛ شرکت تایوانی به وضوح در حال برداشتن گام‌های بزرگی در حوزه تراشه‌ها است و جالب‌تر خواهد بود که ببینیم آیا این اقدام به پذیرش گسترده‌تر این برند غیرآمریکایی در میان تولیدکنندگان گوشی‌های همراه تبدیل می‌شود یا خیر.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا