iPhone 13

پنج قابلیتی که iPhone 13 برای غلبه بر Galaxy S21 به آنها نیاز دارد

در این مقاله به راهکارهایی که اپل با اجرایی کردن آنها می‌تواند بر Samsung Galaxy S21 غلبه کند، اشاره می‌کنیم و به انتظاراتمان از پرچمدار بعدی اپل؛ یعنی، iPhone 13 می‌پردازیم.

فقط چند ماه دیگر به زمان معرفی و عرضه جدیدترین پرچمدار اپل؛ یعنی، آیفون 13 باقیمانده است. هنگامیکه این گوشی وارد بازار تلفن‌های هوشمند شود خود را در مقابل رقیبی سخت می‌بیند و آن رقیب تلفنی نیست جز سامسونگ گلکسی اس 21.
سامسونگ امسال برای ارتقای گوشی‌های پرچمدار خود، تلاش چندانی نکرده است و S21 را تقریباً مدلی مشابه نسخه S20 اما با برچسب قیمتی به مراتب پایین‌تر راهی بازار کرد به طوری که S21 نیز درست به مانند نسخه سال قبل، سه ویژگی جذاب؛ یعنی، نمایشگر چشم‌نواز، دوربین‌های قدرتمند، قابلیت بزرگنمایی عالی را ارائه داد و البته همه اینها در حالی است که قیمتش نسبت به S20 به اندازه 200 دلار کاهش یافته است.
Galaxy S21 ،Galaxy S21 Plus و Galaxy S21 Ultra همگی نمرات نسبتاً قابل قبولی از ما دریافت کردند. به هر حال Galaxy S21 می‌تواند چالش خوبی برای iPhone 13 باشد؛ به طوری که وجود رقیبی مثل سامسونگ، سال به سال در پیشرفت گوشی‌های اپل تأثیر قابل توجهی داشته‌اند. احتمالاً اپل تا الان که در حال نگارش این مقاله هستیم طراحی آیفون 13 را نهایی کرده است حتی iOS 15 را برای راه‌اندازی بر روی گوشی‌های جدید آماده‌ کرده است ولی با همه این‌ها ما همچنان معتقدیم پنج فاکتور وجود دارد که آیفون 13 با مجهز شدن به آنها می‌تواند نسبت به گلکسی اس 21 برتری یابد.

iPhone 13
iPhone 12 Mini

بزرگنماییِ بهتر

اگرچه ما انتظار زیادی در بخش دوربین آیفون 13 داریم و دلمان می‌خواهد شاهد پیشرفت‌های زیادی در این زمینه باشیم؛ اما اپل باید پیشرفت زیادی در قسمت تله‌فوتو ارائه دهد در حال حاضر، iPhone 12 Pro می‌تواند تا 2 برابر و iPhone 12 Pro Max می‌تواند تا 2.5 برابر بزرگنمایی نوری (اپتیکال) داشته باشد.
در مقابل، حتی مدل پایه Galaxy S21 از بزرگنمایی نوری 3 برابری برخوردار است. اگر به S21 Ultra نگاه کنید، یک لنز تله فوتوی دوم دارد که تا 10 برابر، بزرگنمایی نوری انجام می‌دهد و همچنین می‌تواند بزرگنمایی دیجیتالی 100 برابری را ممکن سازد.

iPhone 13
Photo by: Future

iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max باید حداقل بزرگنمایی نوری 3 برابری را فراهم کنند تا دست کم با نسخه‌های پایه سامسونگ همگام شوند. و علاوه بر این من خیلی دوست دارم که اپل چیزی شبیه به ویژگی Zoom Lock سامسونگ را در آیفون‌های جدید خود بیفزاید، قابلیتی که گوشی‌های Galaxy S21 با استفاده از AI برای ثابت نگه داشتن عکس‌های شما هنگام بزرگنمایی استفاده می‌کنند و بدین شکل اثر لرزش دستان شما را خنثی می‌کنند.

نمایشگر 120 هرتز

نمایشگرهای جدید و 120 هرتزی در سال گذشته به یکی از ویژگی‌های رایج و معمول گوشی‌های اندرویدی تبدیل شده‌اند، حضور این نمایشگرها به معنای تجربه پیمایشی نرم‌ و روان‌تر است؛ در همین دوره، آیفون‌ها همچنان در نرخ نوسازی 60 هرتز گیر کرده‌اند. دیگر وقت آن است که اپل به مهمانی بپیوندد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که آیفون 13 نیز دقیقاً همین کار را با یک نام جدید و شاید فناوری جدید (Pro Motion feature) پیش گرفته است.

Photo by: Tom’s Guide

Galaxy S21 می‌تواند هنگام اجرای برنامه‌های ایستا (مثل نمایش تصاویر) که به نرخ تجدید بالا نیاز ندارند، میزان نوسازی نمایشگر خود را به 48 هرتز کاهش دهد؛ در حالیکه هنگام بازی و یا گشت و گذار در یک صفحه وب، نر خ تجدید را تا 120 هرتز افزایش دهد. رقیب مستقیم گلکسی اس 21، One Plus 9 Pro است که می‌تواند نرخ تجدید نمایشگر را از 1 تا 120 هرتز تغییر دهد و بدین صورت مصرف باتری را بهینه‌تر سازد.
این امکان وجود دارد که نسخه‌های مینی و استاندارد iPhone 13 از نرخ تجدید ثابت 60 یا 120 هرتزی برخوردار باشند؛ اما به احتمال زیاد در iPhone 13 Pro و Pro Max، نرخ تجدید به شکل متغیر و متناسب با محتوای نمایش داده شده بر روی صفحه‌نمایش تنظیم شود؛ یعنی، به عنوان مثال نمایش تصاویر که به شکل ایستا هستند با نرخ تجدید پایین و نمایش محتویات پویا مثل ویدئوها، بازی‌ها و گشت و گذار در صفحات وب و… با نرخ نوسازی بالاتر (120هرتز) باشد.
البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در حال حاضر باتری در آیفون‌ها یک معضل جدی است؛ در مورد آیفون 12 ظرفیت باتری نسبت به آیفون 11 تغییر نکرد اما مودم 5G به گوشی اضافه شد که عمر باتری را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین جهت اپل با بهینه کردن کارکرد تراشه A14 Bionic به کار رفته در آیفون 12، سعی در جبران این مسئله کرد که البته تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق بوده است ولی خُب باتری آیفون 12 اگر بدتر از نسخه قبلی نباشد مطمئناً بهتر از آن هم نیست. بنابراین انتظار داریم که اپل چنانچه قصد اضافه کردن نمایشگر 120 هرتزی در کنار قابلیت 5G به گوشی دارد حتماً یک راهکار اساسی برای تأمین انرژی گوشی، اتخاذ کند.

یک شکاف ناچ (Notch) کوچک‌تر

آخ! این ناچ لعنتی…! از سال 2017 تاکنون ظاهر نمایشگر اپل به خصوص در قسمت بالایی تغییری نداشته است و همواره وجود یک ناچ با طراحی خاص و نمادین را در مقابل دیدگانمان حس کرده‌ایم. درست است که طراحی خاص این ناچ باعث وجه تمایز ظاهر نمایشگر آیفون‌ها نسبت به سایر گوشی‌های بازار شده است (به طوریکه با اولین نگاه به چنین ناچی در گوشی یک فرد غریبه متوجه می‌شویم گوشی او اپل است) اما با این همه وجود این ناچ بزرگ، فضای زیادی را از نمایشگر اشغال می‌کند که این موضوع به خصوص در محدود کردن فضای مورد نیاز اعلان‌های گوشی در بالا و یا مشاهده فیلم و بازی کردن بیشتر به چشم خواهد آمد.
گفته‌ها پیرامون گوشی حاکی از آن است که امسال ناچ کوچکتر خواهد شد؛ حتی رندرهایی برای این ادعا منتشر شده‌اند. هر چند تا زمانیکه در آیفون‌ها با Face ID سر و کار داریم گمان نمی‌کنیم این ناچ‌ها کاملاً دست از سرمان بردارند. (مگر اینکه فناوری سنسور زیر نمایشگر به حد تمام و کمال خود برسد و اپل از آنها استفاده کند)

Photo by: DuanRui

حداقل فایده‌‌ی یک ناچ کوچک‌تر، ایجاد فضای بیشتر برای اعلان‌ها و ناتیفیکیشن‌هاست و بدین ترتیب از شلوغ شدن بیش‌ از حد نوار وضعیت گوشی جلوگیری می‌شود. همچنین اپل ممکن است اسپیکر مکالمه را که در بالا قرار دارد، بیشتر به سمت بالا هل دهد تا اولاً ناچ را کوچک‌تر کند و ثانیاً فضای بیشتری برای جا دادن حسگر Face ID ایجاد کند.

شارژ سریع‌تر

آیفون 12 با شارژر حداکثر 20 واتی، بسیار آهسته شارژ می‌شود. سامسونگ هم از این نظر خیلی عالی نیست، بنابراین اپل می‌تواند با ارائه شارژر سریع‌تر (چه بی‌سیم و چه با سیم)، بزرگترین رقیب خود را کنار بزند.

iPhone 13
Photo by: Future

ما دوست داریم شارژدهی سریع‌تری از MagSafe را تجربه کنیم، به خصوص که اپل دیگر آداپتور و کابل شارژر را در جعبه گوشی‌های آیفون خود قرار نمی‌دهد و در سوق دادن کاربرانش به سمت لوازم جانبی بی‌سیم، تلاش می‌کند. البته لوازم جانبی بی‌سیم علاوه بر آنکه راحتی و سهولت را به ارمغان می‌آورند، به گفته اپل این پویش در کاهش پلاستیک و بدین ترتیب حفظ محیط زیست نیز مؤثر است. اما خب اپل می‌تواند با ارتقای سرعت شارژ MagSafe در iPhone 13 ما را شگفت‌زده و برای خرید این گوشی ترغیب کند؛ زیرا، همانطور که می‌دانید سرعت فعلی MagSafe در iPhone 12 عالی نیست و چیزی در حدود 10 وات است. خُب ما هم انتظار نداریم که اپل به یکباره یک شارژر 65 واتی به مانند آنچه که در گوشی‌های OnePlus می‌بینیم به ما تحویل بدهد اما حداقل از آنچه الان داریم بهتر باشد، کفایت می‌کند.

حسگر اثر انگشت (Touch ID)

امروزه با همه‌گیری کووید 19، استفاده از ماسک‌ها به یک امر اجتناب‌ناپذیر و روزمره تبدیل شده است؛ از آنجایی که ماسک نیمی از صورت ما را می‌پوشاند بنابراین در وضعیت فعلی باز کردن قفل گوشی‌های اپل با کمک Face ID، با مشکل روبرو شده است این موضوع به خصوص زمان‌هایی که باید در محیط بیرون از خانه قفل گوشی‌مان را خیلی سریع باز کنیم، مشهودتر است.

Photo by: 4RMD

ما شایعاتی مبنی بر بازگشت حسگر اثر انگشت (Touch ID) به صفحه‌نمایش آیفون 13 شنیده‌ایم. هم‌اکنون بسیاری از گوشی‌های اندرویدی از جمله گلکسی اس 21 نیز دارای این قابلیت هستند. اپل می‌تواند با به کارگیری از این ویژگی، مشکل شناسایی چهره حین استفاده از ماسک را تا حدودی دور بزند. البته اپل در یک اقدام جالب قابلیت باز کردن قفل گوشی با کمک ساعت هوشمند اپل (Apple Watch) را در iOS 14.5 قرار داده است ولی خب همان طور که می‌دانید همه کاربران اپل، از Apple Watch استفاده نمی‌کنند و بازگردانی حسگر اثر انگشت به آیفون 13 بیش از پیش احساس می‌شود.

چشم‌اندازی بر iPhone 13

بدون شک، آیفون 13 یک دستگاه قدرتمند خواهد بود، اما امیدواریم که برخی از این پیشنهادات و انتظارات ما، به ویژه نمایشگری با نرخ تازه‌سازی بالا و Touch ID، این دستگاه را به محصولی همه چیز تمام تبدیل کند.
حدس زدن و آرزوی داشتن چیزهای فوق‌العاده از پرچمدار جدید اپل خوب است و اندک زمانی ما را سرگرم خود می‌کند، اما همه این‌ها تا معرفی رسمی گوشی که در اواخر امسال اتفاق میفتد، تنها یک فرضیه است و باید تا آن موقع منتظر باشیم.
شما در بخش نظرات به ما بگویید از پرچمدار جدید اپل چه انتظاراتی دارید.
برای مشاهده و بررسی صفحه رسمی آیفون‌ها در وبسایت رسمی اپل به این لینک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا