چگونه مبارزه اپیک گیمز و اپل می‌تواند جنگ ضدانحصار را تغییر دهد

چگونه مبارزه اپیک گیمز و اپل می‌تواند جنگ ضدانحصار را تغییر دهد

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در ماه ژوئیه (تیر و مرداد) بعد از اینکه به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیته قضایی مجلس نمایندگان حاضر شد،با چندان سوالات چالش برانگیزی از سوی نمایندگان مواجه نشد. این اتفاق درحالی رخ داد که مارک زاکربرگ، ساندر پیچای و جف بزوس با پرسش‌هایی اساسی دست و پنجه نرم می‌کردند. به واقع چه کسی مسئول سیاسیت‌های اپل در قبال اپ‌استور می‌باشد؟

پس از حمله غافلگیرکننده‌ اپیک گیمز به سیاست‌های انحصارطلبانه اپ‌استور و سهم 30 درصدی این فروشگاه از پرداخت‌های درون برنامه‌ای، سوالات مربوط به تیم کوک کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. حدود یک ساعت پس از شروع جلسه دادرسی، هنک جانسون طرح پرسش‌هایی در مورد سیاست این شرکت در قبال اپ‌استور را آغاز کرد. به ویژه تصمیم کوپرتیونی‌ها مبنی بر کاهش کمیسون خود از پرداخت‌های درون برنامه‌ای سرویس استریم ویدیو Amazon Prime که در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) گرفته شد. جانسون پرسید:”کاهش سهم اپل از پرداخت‌‌های درون برنامه‌ای تنها برای سرویس Amazon Prime اتفاق افتاده یا این امکان برای سایر توسعه‌دهندگان نیز فراهم است.” کوک در پاسخ گفت:”این کاهش کمیسیون در اختیار هر برنامه‌نویسی که شرایط آنرا داشته باشد، قرار خواهد گرفت.” جانسون با کوک دچار یک جدال لفظی نیز شد. نماینده کنگره این‌بار روی الزام توسعه‌دهندگان به ایجاد سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل در اپلیکیشن‌های خود تمرکز کرد. مسئله‌ای که در دادخواست ضدانحصار اپیک گیمز نیز به آن اشاره شده است. جانسون جلسه را با این پرسش به پایان رساند:”آیا اپل تاکنون اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه توسعه‌دهنده‌ای که مشکلات خود با فروشگاه اپ‌استور را به اطلاع اظهار عمومی رسانده انجام داده است یا خیر.” کوک نیز خاطر نشان کرد:”قربان، ما تلافی‌جو یا قلدر نیستیم. این موضوع به شدت با فرهنگ شرکت ما در تضاد است.”

اپیک گیمز دادخواست خود علیه انحصارطلبی اپل در قبال فروشگاه اپ‌استور را در روز پنجشنبه به دادگاه ارائه داد. کوپرتیونی‌ها نیز در پاسخ به این اقدام اپیک تهدید کردند که ابزارهای توزیع این توسعه‌دهنده بازی را قطع خواهد کرد. اپیک گیمز نیر دادخواست دیگری را تنظیم کرد و طی آن از دادگاه خواست تا پایان روند رسیدگی به این شکایت، کوپرتیونی‌ها نتوانند این شرکت را از ابزار توسعه‌دهنده اپل خارج کنند. به نظر می‌رسد این جدال از اختلاف بر سر سهم پرداخت‌های درون برنامه‌ای فراتر رفته و هردو شرکت در تلافی اقدامات طرف مقابل دادخواست ارائه می‌دهند که این موضوع سبب افزایش تنش بین این دو غول فناوری امریکایی شده است.

موارد مورد بحث نشان می‌دهد که سهم 30 درصدی خود از پرداخت‌های درون برنامه‌ای چه میزان برای پلتفرم‌ها و توسعه‌دهنگان حائز اهمیت است و بیانیه‌ها، دادخواست‌ها و اقداماتی که این دو شرکت طی این مدت زمان کوتاه علیه طرف مقابل انجام داده‌اند، گواهی بر این موضوع است. اپل می‌خواهد هر طور که شده از کمیسیون 30 درصدی خود دفاع کنند، زیرا این سهم درون هسته اپل پخته شده و ساکنین کوپرتینو به هیچ عنوان حاضر نیستند از آن دست بکشند. این در حالی است که اپیک گیمز این اقدام کوپرتیونی‌ها را بر خلاف قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) می‌‌داند و خواهان تغییر خطی‌مشی اپل در قبال اپ‌استور می‌باشد.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید که اپیک گیمز در این جنگ تنها نیست. دادرسی ضد انحصار علیه Big Tech (شامل گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل) نیز بسیاری از موضوعاتی که اپیک در دادخواست خود علیه اپل مطرح کرده را نیز در دست بررسی دارد. شاید حتی کمیته قضایی مجلس نمایندگان موارد بیشتری را نیز به این دادرسی اضافه کند تا اهالی کوپرتینو را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. این به معنی تبانی علیه اپل نیست، زیرا این موضوعات چندین سال است که در محافل فناوری در جریان می‌باشد و توسعه‌دهندگان نیز از محدودیت‌های ایجاد شده توسط این پلتفرم‌ها به شدت ناراضی هستند. با این حال باید منتظر ماند که واشنگتن چه میزان از این ایده‌ها حمایت می‌کند و اینکه آیا قانون‌گذاران در دادرسی علیه اپل به نفع اپیک گیمز رای خواهند داد یا خیر.

این موارد ایده‌های است که ما از جلسه ضد انحصار علیه چهار شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده بدست آوردیم، همچنین در صورت موفقیت اپیک گیمز در شکایت علیه اپل، چالش‌های دیگری نیز پیش خواهد آمد. یلپ (Yelp، سرویسی است که از طریق وبسای Yelp.com و اپلیکیشن Yelp، دیدگاه‌های دیگران در مورد کسب و کارهای محلی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها و … را در اختیار کاربران قرار می‌دهد) نیز در نظر دارد اقدام مشابهی را علیه سیاست‌های انحصاری گوگل در قبال پلی‌استور انجام دهد. همچنین شرکت‌های زیادی وجود دارند که مایل هستند چنین اتفاقی را برای آمازون رقم برنند. متاسفانه اپل، اولین و ساده‌ترین هدف بوده است. اما مطمئن باشید، آخرین کمپانی نخواهد بود.

همچنین بخوانید:

ویدیوی کالبدشکافی Mi 10 Ultra توسط شیائومی منتشر شد

مایکروسافت برای تصاحب تیک‌تاک باید با اوراکل به رقابت بپردازد

قابلیت اسکن کدهای QR از طریق اپیلیشکن‌های مختلف به اینستاگرام افزوده شد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا