کوالکوم

کوالکوم از نخستین تلفن هوشمند خود با برچسب قیمت 1500 دلار رونمایی کرد

کوالکوم – شرکت تولیدکننده تراشه‌ها و مودم‌های Snapdragon که اکثر پرچمدارهای شناخته شده اندرویدی از محصولات ساخت این شرکت در تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند – سرانجام از نخستین تلفن هوشمند خود رونمایی کرد.

البته بهتر است بگوئیم کوالکوم با همکاری ایسوس یک دستگاهی سفارشی تحت عنوان “Smartphone for Snapdragon Insiders” را تولید کرده است. یک تلفن هوشمند 1500 دلاری که به منظور نمایش تمامی قابلیت‌های تراشه‌های اختصاصی این شرکت طراحی شده است. همانطور که از نام دستگاه نیز پیداست، کوالکم این گوشی هوشمند را تنها به اعضای جامعه طرفداران Snapdragon Insider که این شرکت اوایل سال جاری تأسیس کرد، خواهد فروخت. ایده جالبی است، اما به نظر نمی‌رسد تلفن هوشمند کوالکوم در مقایسه با سایر پرچمدارهای اندرویدی از قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای برخوردار باشد که باتوجه به برچسب قیمت 1500 دلاری آن ناامیدکننده است.

مشخصات Snapdragon Insider دقیقاً مشابه چیزی است که از یک پرچمدار اندرویدی در سال 2021 انتظار دارید: صفحه نمایش 6.78 اینچ OLED ساخت سامسونگ با نرخ نوسازی 144 هرتز و پوشش محافظ گوریلاگلس Victus، سیستم عامل اندروید 11، 16 گیگابایت حافظه رم، 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و حسگر اثر انگشت در پنل پشت (البته با استفاده از نسل دوم فناوری 3D Sonic Sensor کوالکوم). اگر هریک از این موارد اندکی آشنا به نظر می‌رسند، احتمالاً به این دلیل است که نخستین تلفن هوشمند کوالکوم اشتراکات بسیاری با ROG Phone 5 Ultimate که در اوایل سال جاری عرضه شد، دارد.

کوالکوم

تلفن هوشمند 1500 دلاری کوالکوم همانند انتظار از تراشه Snapdragon 888 بهره می‌برد که باتوجه به معرفی مدل Snapdragon 888 Plus اندکی عجیب به نظر می‌رسد. یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی نیز وظیفه تأمین انرژی این دستگاه را برعهده خواهد داشت که از استاندارد Quick Charge 5 پشتیبانی می‌کند و امکان شارژ دستگاه با توان خارق‌العاده 65 وات را فراهم می‌سازد – البته این استاندارد از نظر تئوری امکان انتقال توان بیش از 100 وات را نیز دارا می‌باشد. در پنل پشتی نیز یک آرایش دوربین سه‌گانه قرار گرفته که از قطعات مشابه تلفن‌های هوشمند ایسوس تشکیل شده است. دوربین اصلی از سنسور 64 مگاپیکسلی IMX686 سونی که پیشتر در Zenfone 7 Pro مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره می‌برد. این درحالی است که دوربین فوق عریض به سنسور 12 مگاپیکسلی و قدیمی‌تر IMX363 مجهز شده که در گوشی‌های نسل گذشته گوگل و ایسوس نیز شاهد استفاده از آن بودیم. در نهایت نیز نوبت به لنز تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری 3 برابری می‌رسد. دوربین سلفی نیز یک از سنسور 24 مگاپیکسلی برخوردار می‌باشد. کوالکوم امیدوار است آرایش دوربین سه‌گانه تجربه کاربری‌ای در حدواندازه‌های “دوربین‌هایی باکیفیت حرفه‌ای”‌را در اختیار کاربران قرار دهد، اما این آرایه حتی نمی‌تواند از تمام قابلیت‌های واحد پردازش تصویر Spectra 580 بهره گیرد. درحالی که امکان ضبط ویدیو با وضوح تصویر 8K با نرخ 30 فریم در ثانیه و 4K با نرخ 30 یا 60 فریم در ثانیه وجود دارد، اما این تلفن هوشمند 1500 دلاری توانایی ضبط همزمان سه ویدیو 4K HDR یا ثبت سه تصویر 28 مگاپیکسلی را ندارد – دو مورد ذکر شده جزو بزرگترین ادعاهای کوالکوم در زمان معرفی تراشه Snapdragon 888 در آذرماه سال گذشته محسوب می‌شدند.

تلفن هوشمند Snapdragon Insiders یکی از نخستین دستگاه‌هایی است که از کدگذاری صوتی جدید کوالکوم که امکان پخش موسیقی Hi-Fi با کیفیت 24 کیلوبیت/96 کیلوهرتز را فراهم می‌کند، پشتیبانی می‌کند. کوالکوم همچنین به منظور بهره‌گیری هرچه بهتر از این فناوری هدفون‌های master & dynamic را درون جعبه دستگاه قرار داده است – هدفون‌های مورد بحث معمولاً با قیمت 249 دلار به فروش می‌رسند، اما ممکن است در تخفیفات خرده‌فروشی‌ها به 159 دلار نیز برسند. مورد دیگری که ممکن است تلفن هوشمند ساخت کوالکوم در آن بدرخشد، پشتیبانی از فناوری 5G است. این شرکت بیان می‌کند Snapdragon Insiders “جامع‌ترین پشتیبانی را از تمام استانداردهای 5G شامل sub-6 (زیر 6 گیگاهرتز) و mmWavebands (امواج میلی‌متری) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.” این دستگاه حتی از Wi-Fi 6 ،Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 نیز بهره می‌برد که جای هیچ بحثی را باقی نمی‌گذارد.

همچنین کوالکوم علاوه بر گوشی و هدفون، آداپتور شارژ سریع 65 واتی، کابل‌های USB-C به USB-C و USB-C به USB-A و یک قاب محافظ را نیز درون جعبه دستگاه قرار داده است. اما با تمام این موارد بعید به نظر می‌رسد Snapdragon Insiders میزان فروش خارق‌العاده‌ای از خود ثبت کند؛ دلیل این امر نیز وجود تعداد بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی با مشخصات برابر (حتی در مواردی بهتر) و برچسب قیمت بسیار پائین‌تر می‌باشد، مانند OnePlus 9 Pro یا Galaxy S21 Ultra. به نظر می‌رسد که این تلفن هوشمند حتی در نخستین هدف خود که ارائه برترین قابلیت‌های تراشه‌های Snapdragon بوده است نیز چندان موفق عمل نکرده است؛ زیرا از برترین تراشه کوالکوم (Snapdragon 888 Plus) بهره نبرده و حتی قابلیت جدیدی را نیز در این حوزه به معرض نمایش نمی‌گذارد. درست است که در پشت این تلفن هوشمند لوگوی درخشان Snapdragon به چشم می‌خورد، اما بعید به نظر می‌رسد کوالکوم نیز از طرفداران پرشور خود بخواهد 1500 دلار برای این دستگاه هزینه کنند. Snapdragon Insiders از مردادماه در ایالات متحده، چین، انگلستان و آلمان عرضه خواهد شد.

  • همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا