گوگل از داده‌ها اندرویدی شرکت‌ها رقیب، به نفع خود استفاده می‌کند

گوگل از داده‌ها اندرویدی شرکت‌ها رقیب، به نفع خود استفاده می‌کند

در گوگل یک برنامه داخلی با نام «Android Lockbox» وجود دارد که به نمایندگان سازمان‌ها اجازه می‌دهد به داده‌ها مربوط به چگونگی ارتباط کاربران با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها معروف و غیر گوگل دسترسی داشته باشند. این برنامه که از طریق خدمات تلفن همراه گوگل به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد، به نمایندگان امکان مشاهده اطلاعات حساس اپلیکیشن‌ها را نیز می‌دهد. به عنوان مثال چندبار باز شده‌اند یا اینکه چه مدت از آنها استفاده شده است.

منابع ما اظهار می‌کنند که از این داده‌ها برای ردیابی حساب‌ها Gmail معترضان دولت و نظارت بر اپلیکیشن‌ها رقیب مانند فیسبوک و اینستاگرام استفاده شده است. هچنین گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد گوگل از داده‌ها مورد بحث به منظور طراحی اپلیکشین Shorts نیز بهره برده است. – Shorts اپلیکیشنی است که گوگل می‌خواهد در مقابله مستقیم با تیک‌تاک عرضه کند. این برنامه به عنوان قابلیت جدید به یوتوب اضافه خواهد شد و به کاربران امکان می‌دهد، ویدیوها کوتاه خود را ضبط و بارگذاری کنند. به گفته منابع آگاه، این قابلیت به تمام موسیقی‌هایی که گوگل در یوتوب مجوز استفاده از آنها داشته باشد، دسترسی خواهد داشت و کاربران می‌توانند از آهنگ‌ها ذکر شده به عنوان موسیقی متن ویدیوها خود بهره بگیرند.

اطلاعات مذکور همچین فاش می‌کند که تمام کارکنان گوگل برای هر مرتبه دسترسی به این داده‌ها نیاز به مجوز دارند و این مجوزها در بسیاری از موارد تایید نمی‌شود. چنین اتهام‌هایی در حالی مطرح شده که گوگل در ایالات متحده تحت فشار شدید معاینه ضد انحصار قرار دارد. انتظار می‌رود که سوندار پیچای، مدیر عامل گوگل، این موضوع را در کنگره تصدیق کند. این کمپانی تقریبا در تمام ایالت‌ها امریکا با قانون معاینه ضد انحصار روبرو است و به نظر می‌رسد که وزارت دادگستری قصد دارد نمونه خود از قانون مذکور را به ثبت برساند.

منابع ما گزارش داده‌اند که «Android Lockbox»، زمانی که کاربران اجازه فرستادن اطلاعات شخصی خود را می‌دهند. به عنوان یکی از مراکز تنظیم اندروید، داده‌ها بسیار ارزشمندی بدست می‌آورد. به کاربران اطلاع داده می‌شود که گوگل از داده‌ها آنها تنها برای فهم بیشتر و بهبود عملکرد سیستم عامل خود بهره می‌برد. اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که این کمپانی داده‌‌ها را تحت بررسی‌ها عمیق‌تری قرار می‌دهد.

گوگل در واکنش به اخبار منتشر شده، تصدیق کرد که به استفاده از داده‌ها اپلیکیشن‌ها رقیب نزدیک می‌شود. با این حال، اظهار داشت که این یک برنامه آزاد است و تمام مهندسان می‌توانند از اطلاعات مقایسه‌ای آن بهره ببرند. به هر صورت ممکن است، با این برنامه‌ها دامنه گوگل بسیار وسیع‌تر شود. زیرا هر گجتی را که به طور پیش‌فرض توسط سیستم عامل گوگل راه‌اندازی می‌شود را پوشش می‌دهد. و این موضوع در حالی است که طراحان مختلف تنها می‌توانند داده‌ها کاربرانی را که اپلیکیشن‌‌ها آنها را نصب کرده‌ند، مشاهده کنند. گوگل افزود که این برنامه هیج اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از برنامه‌ها را جمع‌آوری نمی‌کند؛ بنابراین تمام شرایط مربوط به حریم خصوصی کاربران رعایت می‌شود. اما این شرکت در مورد اینکه آیا از این اطلاعات برای ساخت اپلیکیشن‌ها رقابتی استفاده شده است یا خیر، اظهار نظری نکرده است. طبق اطلاعات منتشر شده، داده‌ها جمع‌آوری شده ناشناخته و غیر قابل تشخیص هستند. همچنین گوگل می‌گوید تمام این داده‌ها را در دسترس کاربران قرار داده است.

یکی از نمایندگان گوگل در ایمیلی به ورج فاش کرد:

از سال 2014، گوگل و توسعه‌دهنگان اندروید از برنامه کاربردی Android App Usage Data API بهره می‌برند که به OEMها اندرویدی یا کاربران اجازه دسترسی به نحوه استفاده از اپلیکیشن‌ها (مانند تعداد باز شدن برنامه) را می‌دهد که از داده‌ها جمع‌آوری شده به منظور تجزیه و تحلیل و بهبود خدمات استفاده می‌شود.

نماینده گوگل همچنین فاش کرد که اطلاعات مربوط به کاربرد برنامه فقط از طریق این «API» به دست می‌آید. و ممکن است برای تخصیص انرژی باتری در برنامه‌ها متداول، ویژگی‌ها سلامتی دیجیتال گوگل و بهبود برنامه‌ها در Play Store مورد استفاده قرار گیرد. نماینده این شرکت همچنین گفت: “API هیچ اطلاعاتی را درباره فعالیت درون برنامه‌ای به دست نمی‌آورد و جمع آوری این داده‌ها توسط کاربران نیز کنترل می شود.”

گوگل تنها سازمانی نیست که بخاطر تلاش برای جمع آوری اطلاعات از شرکت‌ها رقیب مقصر شناخته شده است. در سال 2017، گزارشی از وال استریت ژورنال منتشر شد که مشخص می‌کرد فیسبوک برای مشاهده خدمات رقیب و برنامه‌ریزی برای خرید آن، به عنوان مثال WhatsApp، از یک VPN به نام آن Onavo استفاده کرده بود. این برنامه در سال 2019 بسته شد.

همچنین بخوانید:

شیشه محافظ جدید کورنینگ با نام Gorilla Glass Victus معرفی شد

شیائومی Redmi K30 Pro Zoom از DxOMark امتیاز 120را دریافت کرد

مشخصات Galaxy Buds Live منتشر شد، باتری 4.5 ساعتی و قیمت 169 دلاری

منبع: gizmochina

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا