گوگل دستگاه‌ها Pixle 4A 5G، Pixle 4A و Pixle 5 را معرفی کرد

گوگل دستگاه‌ها Pixle 4A 5G، Pixle 4A و Pixle 5 را معرفی کرد

گوگل دیروز به طور رسمی از سه دستگاه سری پیکسل رونمایی کرد. گوشی اول Pixel 4A است که 349 دلار قیمت‌گذاری شده و از تاریخ 20 اوت (30 مرداد) در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت؛ همچنین از امروز امکان پیش‌خرید آن وجود دارد. دستگاه بعدی Pixel 4A 5G می‌باشد که برچسب قیمت 499 دلاری خواهد داشت و از پاییز امسال روانه بازار خواهد شد. در آخر نیز نوبت به Pixel 5 می‌رسد که از قابلیت 5G پشتیبانی می‌کند و از پاییز در اختیار خرده‌فروشی‌ها قرار خواهد گرفت.

به عبارت دیگر گوگل به تازگی اعلام کرد که قرار است با اختلاف زمانی کوتاهی پس از معرفی Pixle 4A، دو دستگاه دیگر خود را معرفی کند. اهالی مانتین ویو گفته‌اند که در پاییز امسال از دو گوشی هوشمند Pixle 4A 5G و Pixle 5 رونمایی خواهند کرد. این اقدام گوگل منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا این شرکت می‌توانست دو دستگاه مورد بحث را در همان پاییز معرفی کند. اما اگر به شرایط ایجاد شده نگاهی می‌اندازید متوجه خواهید شد که این رفتار اهالی مانتین ویو بی‌دلیل نبوده است. بحران ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کویید_19 باعث شده گوگل در زنجیره تامین Pixle 4A با مشکل مواجه شود و نتواند این دستگاه را زودتر روانه بازار کند.

ظاهرا قبل از رونمایی رسمی از Pixle 4A آنرا در اختیار کارشناسان رسانه‌ها مطرح قرار داده تا همزمان با راه‌انداری Pixle 4A بررسی‌ها دقیق آن نیز منتشر شود. اگر به رسانه‌ها مطرح خارجی نگاهی بیاندازید متوجه این نکته خواهید شد. گوشی هوشمند 349 دلاری جدید گوگل مهم‌ترین محصول رویداد دیروز بود و از آنجایی که این دستگاه از مدتی قبل در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود، اطلاعات مفید بسیاری در مورد آن وجود دارد. اما اهالی مانتین‌ویو تصمیم گرفته‌اند که از اعلام مشخصات دو تلفن هوشمند دیگر (Pixle 4A 5G و Pixle 5) خودداری کنند. با این حال هنوز هم می‌توانیم یک دورنمای قابل قبول از دستگاه‌هایی قرار است در پاییز معرفی شوند داشته باشیم.

گوگل Pixle 4A 5G و Pixle 5

اول از همه باید بدانید که گوگل از دو تلفن هوشمند آینده خود تصویری منتشر کرده است که می‌توانید آنرا در بالا مشاهده کنید. به طور دقیق مشخص نیست که کدامیک از این دستگاه‌ها Pixel 4A 5G می‌باشد اما از طریق مشخصات فنی منتشر شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مدل مشکی که در سمت راست تصویر می‌بینید به احتمال زیاد همان Pixel 4A 5G است بنابراین که دستگاهی که در سمت جپ آن قرار گرفته است، Pixel 5 می‌باشد. نکته حالب این است که Pixel 4A 5G در مقایسه با Pixel 5 از صفحه نمایش بزرگتری برخوردار است.

گوگل اعلام کرده است که Pixel 5 در پاییز امسال روانه بازار خواهد شد و از نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G پشتیبانی خواهد کرد. اهالی مانیتن‌ویو همچنین کشورهایی را که گوشی هوشمند مورد بحث در آنها عرضه می‌شود را نیز معرفی کرده‌اند: ایالات متحده، کانادا، انگلستان، ایرلند، فرانسه، آلمان، ژاپن، تایوان و استرالیا. برایان راکوفسکی، قائم مقام بخش محصولات در گوگل، اظهار داشت که این شرکت در مورد دو دستگاه مورد بحث و استاندارد 5G‌ اطلاعات بیشتری را طی چند ماه آینده به اشتراک خواهد گذاشت.

گفتنی است گوگل در سال گذشته و زمانی که در تابستان شایعات بسیاری پیرامون دستگاه جدید پیسکل آن به گوش می‌رسید در یک اقدام غافلگیر‌کننده توییتی منتشر کرد و در آن تصویر رسمی Pixel 4 را به اشتراک گذاشت. بنابراین این رفتار اهالی مانتین‌ویو در قبال Pixle 4A 5G و Pixle 5 خیلی هم تعچب‌برانگیز به نظر نمی‌رسد زیرا گوگل سابقه انجام چنین حرکات‌هایی را در کارنامه دارد.

اما امسال شرایط اندکی تغییر کرده است و گوگل توسط اپراتورها تحت فشار قرار گرفته تا نسخه 5G تلفن اقصادی جدید خود را نیز روانه بازار کند در همین راستا راکوفسکی می‌گوید که نسخه 5G گوشی هوشمند Pixel 4 نیز با برچسب قیمت 499 دلار در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. افزایش قیمت 150 دلاری سری جدید پیکسل آن هم تنها به دلیل پشتیبانی از نسل پنجم شبکه تلفن همراه منطقی به نظر نمی‌رسد اما شایعات مشخص می‌کنند Pixel 4A 5G به یک صفحه نمایش بزرگتر از نسخه معمولی محهز خواهد شد (نسخه پایه از یک نمایشگر 5.8 اینچ OLED بهره می‌برد).

همچنین منابع مختلف گزارش داده‌اند که ممکن است گوگل دستگاه مورد بحث را به دوربین دوم نیز محهز کنند. Pixel 4A که قرار است در انتها ماه جاری روانه بازار شود یک تلفن هوشمند 5G نخواهد بود و اپراتورها امریکایی هیچ علاقه‌ای ندارند که این دستگاه را با سیم‌کارت‌ها اختصاصی خود روانه بازار کنند در نتیچه گوشی هوشمند جدید پیکسل از تمام سیم‌کارت‌ها LTE پشتیبانی خواهد کرد اما اهالی مانتین‌ویو تمرکز خود را روی فروش آنلاین Pixel 4A معطوف کرده‌‌اند.

از آنجایی که اپراتورها ایالات متحده اشتیاق خاصی به عرضه تلفن هوشمند مورد بحث با بسته‌ها ویژه خود ندارند؛ بنابراین گوگل تصمیم گرفت که در کنار این دستگاه، Pixle 4A 5G و Pixle 5 را نیز معرفی کند تا هم به کاربران اطمینان دهد که یک مدل مجهز به نسل پنجم شبکه تلفن همراه در راه است و هم به نوعی رضایت ارائه‌‌دهندگان شبکه موبایلی را جلب کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید این سه گوشی هوشمند خریداران متفاوتی را مورد هدف قرار داده‌اند. همچنین کاربران آینده‌نگر نیز از این اقدام گوگل سود برده‌اند، زیرا می‌دانند که قرار است مدل 5G پیکسل جدید به همراه Pixle 5 در پاییز روانه بازار شود.

در سال گذشته سری پیکسل گوگل همراه بین کاربران اندروید بحث‌برانگیز بوده است. زمانی که صحبت از یک گوشی هوشمند با سخت‌افزار قدرتمند و قابلیت‌هایی در حد پرچمدارها به میان می‌آید بسیاری از کاربران عقیده دارند که گوگل عرصه را به رقبا چینی خود واگذار می‌کند. این موضوع تا حدی ملموس و قابل درک است که حتی ریک استرلو، رییس بخش سخت‌افزار گوگل، نیز اظهار کرد که از عمر باتری Pixel 4 ناامید شده است.

اما آنسوی ماحرا نیز باید در نظر بگیرید؛ دستگاه‌ها گوگل دوربین عالی و اندروید خالص را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته ذکر این نکته ضروری است که بخش قابل توجهی از عملکرد خارق‌العاده دوربین‌ها گوشی‌ها این شرکت مربوط که الگوریتم‌هایی است که اهالی مانتین‌ویو در اپلیکیشن اختصاصی دوربین خود از آن بهره می‌برند. اما گوگل در پی شکست تجاری Pixel 4 در بازار تصمیم گرفت تعدادی از مدیران خود را اخراج که در میان این افراد نام مارک لویو نیز به چشم می‌خورد که مغز متفکر و طراح الگوریتم دوربین این شرکت بوده است. گفتنی است لوی در حال حاضر در شرکت ادوبی مشغول به فعالیت می‌باشد.

ادوبی قصد دارد یک اپلیکیشن اختصاصی عکسبرداری برای تلفن‌ها هوشمند طراحی کند که امکاناتی مشابه آنچه در برنامه دوربین اختصاصی گوگل به چشم می‌خورد را در اختیار تمام کاربران اندروید قرار دهد (و شاید iOS). با این اقدام ادوبی، اهلی مانیتین‌ویو یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها خود در برابر رقبا را از دست خواهد داد و شاید این موضوع سبب شود اهالی مانتین‌ویو سیاست خود را در قبال تلفن‌ها هوشمند تغییر دهند.

با توجه به سال‌ها گذشته، گوگل همواره گوشی‌ها هوشمند سری پیکسل را در ماه اکتبر (مهر و آبان) معرفی می‌کند. با این حال این شرکت نتوانست از ایجاد تاخیر در زمان رونمایی از Pixle 4A جلوگیری کند. اما این موضوع خیلی تعجب‌برانگیز نبود زیرا اپل نیز مجبور شد به دلیل شیوع گسترده کووید_19 زمان عرضه سری iPhone 12 خود را به تعویق بیاندازد. گوگل اعلام کرده است که Pixle 5 را در پاییز امسال روانه بازار خواهد کرد. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پاییز امسال در 21 دسامبر به پایان می‌رسد؛ بنابراین تا تاریخ مذکور زمان زیادی باقی مانده است که نشان می‌دهد اهالی مانتین‌ویو در تامین قطعات برای این دستگاه خود به مشکل برخوده‌اند.

گوگل دستگاه‌ها Pixle 4A 5G، Pixle 4A و Pixle 5 را معرفی کرد
رندر غیر رسمی گوگل Pixle 5

گوگل Pixle 4A

به طور قطع مهم‌ترین نکته در مورد Pixle 4A برچسب قیمت 349 دلاری آن می‌باشد که سبب می‌شود در مقایسه با نسخه پایه iPhone SE و Pixel 3A حدود 50 دلار قیمت ارزان‌تری داشته باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که Pixle 4A کمی دیرتر نسبت به رقبا خود روانه شده است. اما قیمت مقرون به صرفه این دستگاه سبب شده نتوانیم این میان‌رده گوگل را نادیده بگریم. باید این نکته را برای شما روشن کنیم که برچسب قیمت زیر 500 دلار برای یک گوشی هوشمند در تمام کشورها دنیا یک قیمت معقول تلقی می‌شود. اما در بازار ایران شرایط کاملا متفاوت است و نوع قیمت‌گذاری دستگاه‌ها به عوامل دیگری نیز وابسته است.

ابن نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که رقابت در بازار محصولات زیر 500 دلار بسیار دشوار و تنگاتنگ می‌باشد و گوگل در نظر دارد تا با ارائه دوربین عالی و اندروید خالص در Pixle 4A در برابر رقیب‌هایی نظیر وان پلاس Nord، سامسونگ Galaxy S71 و iPhone SE 2020 دست بالا را داشته باشد. گفتنی است در حال حاضر چینی‌ها با عرضه دستگاه‌هایی باکیفیت، بازار گوشی‌ها هوشمند میان‌رده را در اختیار دارند.

اگرچه شایعات منتشر شده، خبر از عرضه Pixle 4A در دو نسخه و با اندازه‌ها صفحه نمایش متفاوت می‌دهد. اما گوگل صراحتا تایید کرد که این دستگاه تنها در یک مدل آن هم با نمایشگر 5.8 اینچ OLED عرضه خواهد شد. البته ما انتظار داریم که مدل 5G مورد بحث از پنل جلویی بزرگتری برای نمایش محتوا بصری بهره ببرد. گوگل همچنین تصمیم گرفته است که Pixle 4A را در تنها رنگ مشکی (just black) روانه بازار کند.

یکی از کارشناسان رسانه شناخته شده ورج که وظیفه بررسی این تلفن هوشمند را بر عهده داشت، نظر خود را در مورد Pixle 4A چنین بیان کرده است:”من دستگاه جدید پیکسل را به طور کامل مورد بررسی قرار دادم و نتیجه‌گیری من این است که گوگل در ساخت این دستگاه هیچ یک از اصول اولیه آنرا نادیده نگرفته است. اگرچه مشخص است که این شرکت در برخی مناطق برای کاهش هزینه‌ها تغییراتی را ایجاد کرده است. اما Pixle 4A تمام آنچه را شما از یک دستگاه اندرویدی انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.”

گوگل تصمیم گرفته که ماژول دوربین Pixle 4A را به سنسور 12 مگاپیکسلی IMX363 سونی مجهز کند. همان حسگری که در دستگاه‌ها Pixel 3، Pixel 3A و Pixel 4 بکار گرفته شده است. سنسور مورد بحث عملا قدیمی محسوب می‌شود اما کیفیت تصاویر خروجی بیش از حد انتظار و برابر با چیزی است که از Pixle 4 دیده بودیم. با این حال در هنگام ذخیره عکس‌ها ثبت شده اندکی کند عمل می‌کند که دلیل آن می‌تواند پردازش‌ها انجام شده روی تصویر باشد. همچنین این دستگاه در بخش دوربین از تمام گوشی‌ها هم قیمت عملکر بهتری نشان می‌دهد. گوشی‌ها پیکسل گوگل همواره از نظر فیلمبرداری چیزها زیادی برای ارائه ندارند. اما ویژگی‌ها کاربردی و مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و Pixle 4A نیز از این قاعده مستثنی نمانده است.

گوگل جدیدترین دستگاه پیکسل خود را به یک صفحه نمایش 5.8 اینچ OLED مجهز کرده است که از وضوح تصویر FHD ( معادل 1080 در 1920 پیکسل) پشتیبانی می‌کند که برای یک تلفن هوشمند با این قیمت منطقی و کافی به نظر می‌رسد. همچنین در بالای این نمایشگر یک بریدگی سوارخ پانچ (hole-punch) تعبیه شده که محل قرارگیری دوربین سلفی می‌باشد. لازم به ذکر است که Pixle 4A اولین گوشی هوشمند گوگل است که از بریدگی پانج بهره می‌برد.

امروزه تلفن‌ها هوشمند نسبت به قبل بسیار بزرگتر شده‌اند، همین موضوع سبب شده است که صفحه نمایش 5.8 اینچ 4A خیلی هم بزرگ به نظر نرسد. اما ضمن اندازه نسبتا بزرگ نگهداری این دستگاه کار ساده‌ای است و این امر به دلیل کناره‌ها پلاستیکی Pixle 4A می‌باشد که گوگل برای کاهش هزینه‌ها از آنها استفاده کرده است. اهالی مانتین‌ویو در کمال تعجب این دستگاه را به بلندگوها استریو مجهز کرده‌ند که در این بازه قیمتی کم سابقه است. همچنین این شرکت با حفظ جک 3.5 میلی‌متری صدا، نظر طیف وسیعی از کاربران را به خود جلب کرده است.

اما شاید یکی از مهم‌‌ترین مشخصات فنی جدیدترین گوشی هوشمند سری پیکسل گوگل ، حافظه رم و فضا ذخیره‌سازی آن باشد. Pixle 4A به 6 گیگابایت حافظه رم مجهز شده است که برای اجرا اندروید 10 و بدون مجبور کردن اپلیکیشن‌ها برای زود بسته شدن کافی به نظر می‌رسد. همچنین از 128 گیگابایت فضا ذخیره‌سازی بهره می‌برد؛ دو برابری آنچه که اپل در iPhone SE تعبیه کرده است. این بدان معناست که Pixle 4A در مقایسه با نسخه 128 گیگابایت iPhone SE حدود 100 دلار ارزان‌تر می‌باشد.

تنها حوزه‌ای که گوگل و هیچ تولیدکننده اندرویدی توان رقابت با iPhone SE را ندارند، پردازنده مرکزی است؛ جایی که اپل بهترین تراشه‌ای را که تاکنون موفق به تولید آن شده است را در این دستگاه بکار گرفته است. اما Pixle 4A به تراشه Snapdragon 730G کوالکوم مجهز شده است. این پردازنده در انجام وظایف از سرعت قابل قبولی برخودار می‌باشد اما اینکه آیا می‌تواند چند سال دوام بیاورد؛ سوالی است که احتمالا با جواب منفی روبرو می‌شود. با این تفاسیر Pixle 4A و iPhone SE هردو در یک بازه قیمتی قرار می‌گیرند اما میان‌رده گوگل کندتر است. اهالی مانتین‌ویو تصمیم گرفته‌اند که در گوشی هوشمند جدید پیکسل بجای حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و قابلیت تشخیص چهره، یک سنسور خازنی در پشت دستگاه تعبیه کنند که وظیفه شناسایی بیومتریک را انجام دهد.

در آخر نیز نوبت به باتری می‌رسد. کاربران پیکسل همواره از میان شارژدهی دستگاه‌ها این سری ناراضی بوده‌اند. گوگل اظهار می‌کند که Pixel 4A از یک باتری 3،140 میلی آمپر ساعتی بهره می‌‎برد که در مقایسه با باتری Pixel 4 افزایش ظرفیت قابل توجهی را تجربه کرده است. در آزمایشاتی که کارشناس ورج انجام داد باتری برای استفاده یک روز کافی به نظر می‌رسید. گوگل قصد دارد از طریق تمام کانال‌ها ممکن اقدام به فروش Pixel 4A کرده است: وب‌سایت رسمی خود، آمازون، فروشگاه‌ها بست‌بای و برخی جاها دیگر. برچسب قیمت 349 دلاری و وعده سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری گوگل می‌تواند هر کاربری را به سمت Pixel 4A سوق دهد. با این وجود از سایر خدمات ابری این شرکت بهره نمی‌برد، اما اهالی مانتین‌ویو به تمام خریداران این دستگاه سه ماه اشتراک پریمیوم یوتوب، گوگل‌پلی پس و گوگل وان را اهدا خواهند کرد.

مشخصات گوگل Pixel 4A:

  • ابعاد و وزن:
    144×69.4×8.2 میلی‌متر، 143 گرم
  • صفحه نمایش:
    5.81 اینچ OLED، وضوح تصویر 2340×1080، تراکم پیکسلی 443 ppi
  • دوربین پشت:
    سنسور واید 12.2 مگاپیکسلی، f/1.7، سایز سنسور 1.4 میکرومتر، زاویه دید (زاویه دید 77 درحه)، لرزشگیر الکترونیکی تصویر، لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار
  • دوربین جلو:
    سنسور واید 8 مگاپیکسلی، f/2.0، سایز سنسور 1.12 میکرومتر، زاویه دید (زاویه دید 82 درحه)
  • فیلم‌برداری:
    وضوح تصویر 720 پیکسل: 30، 60 و 240 فریم در ثانیه
    وضوح تصویر 1080 پیکسل: 30 و 60 فریم در ثانیه
    وضوح تصویر 4K پیکسل: 30، فریم در ثانیه
  • پردازنده:
    کوالکوم Snapdragon 730G
  • رم:
    6 گیگابایت
  • فضا ذخیره‌سازی:
    128 گیگابایت
  • باتری:
    3,145 میلی آمپر ساعت 
  • احراز هویت بیومتریک:
    حسگر اثر انگشت اپتیکال
  • قابلیت شارژ سریع:
    فناوری شارژ 18 وات (خوشبختانه گوگل آداپتور 18 واتی در جعبه دستگاه قرار گرفته است)
  • سایر قابلیت‌ها:
    بلندگوها استریو، جک 3.5 میلی‌متری صدا، درگاه USB-C، عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
گوگل دستگاه‌ها Pixle 4A 5G، Pixle 4A و Pixle 5 را معرفی کرد

همچنین بخوانید:

رابط کاربری HydrogenOS 11 وان پلاس در تاریخ 20 مرداد معرفی خواهد شد

سامسونگ با تلفن هوشمند جدید خود به بازار گوشی‌ها اقتصادی هند باز می‌گردد

شیائومی در تاریخ 21 مرداد از Mi 10 Pro Plus رونمایی خواهد کرد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا