گوگل

گوگل پشتیبانی از فایل‌های APK در پلی‌استور را از مردادماه متوقف می‌کند

گوگل این هفته به طور رسمی اعلام کرد استفاده از فایل‌های Android App Bundle بجای Android Packages برای اپلیکیشن‌های جدیدی که از مرداده ماه سال جاری میلادی در پلی‌استور بارگذاری می‌شوند، اجباری خواهد شد.

ساکنین مانتین‌ویو پیشتر و در سال 2018 از Android App Bundle به عنوان روشی جدید برای قالب‌بندی اپلکیشن‌ها به منظور انتشار در پلی‌استور رونمایی کرده بودند. موضوعی که پلی‌استورهای شخص ثالث را برای جذب محتوای جدید با چالش‌هایی اساسی مواجه می‌کند. فرمت AAB مزایایی مانند فایل‌های بارگیری کوچکتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به زبان ساده، فایل‌های APK باید با تمامی پیکربندی دستگاه‌های قابل پشتیبانی و زبان‌ها سازگار باشد. این درحالی است که یک اپلیکیشن قالب‌بندی شده با فرمت Android App Bundle تنها مطابق دستگاه و زبان مورد استفاده‌ شما بارگیری می‌شود. گوگل می‌خواهد با نشان‌دادن کارایی‌های گوناگون قالب‌بندی جدید توسعه‌دهندگان را به استفاده از آن ترغیب کند. گفتنی است توسعه‌دهندگان در صورت بهره‌گیری از قالب AAB می‌توانند از قابلیت Play App Signing گوگل نیز بهره‌مند شوند که امنیت بیشتری را برای اپلیکیشن‌هایشان به ارمغان می‌آورد و از به خطر افتادن آنها جلوگیری می‌کند.

در گذشته توسعه‌دهندگان امکان انتخاب بین فرمت‌های Android App Bundleو Android Packages را داشتند. اما گوگل با عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های قالب‌بندی شده توسط فرمت APK در پلی‌استور از مردادماه سال جاری به جنگ اپ‌استورهای شخص ثالث می‌رود. البته برنامه‌هایی که در حال حاضر از فرمت APK پشتیبانی می‌کنند مشکلی با قانون جدید اهالی مانتین‌ویو نخواهند داشت و این قانون تنها برای اپلیکیشن‌هایی که قرار است از مردادماه در پلی‌استور بارگذاری شوند، اجرایی خواهد شد. گرچه استفاده از لفظ “در حال حاضر” در بیانیه گوگل ممکن است بدین معنا باشد که این شرکت در آینده از این الزام چشم‌پوشی کند. اما پرسشی که در حال حاضر ذهن توسعه‌دهندگان را به خود مشغول کرده این است که آیا آنها برای نوشتن برنامه‌ها در فروشگاه‌های برنامه و سیستم عامل‌های مختلف مانند اپ‌استور آمازون (تبلت‌های Fire و ویندوز )11، AppGallery هواوی (سیستم عامل HarmonyOS) و پلی‌استور گوگل می‌بایست از پایگاه‌های کد کاملاً جداگانه استفاده کنند یا خیر. توسعه‌دهندگان در حال حاضر نیز به دلیل استفاده اپ‌استورها از فایل‌های API اختصاصی با مشکلاتی مواجه هستند و قالب‌بندی جدید می‌تواند سطح موانع را افزایش داده و برخی توسعه‌دهندگان را از نوشتن برنامه برای فروشگاه‌های شخص ثالث منصرف کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا