فیسبوک

اینستاگرام، واتس‌اپ و دیگر سرویس‌ها فیسبوک مجدداً در دسترس کاربران قرار گرفت

شب گذشته سرویس‌های فیسبوک شامل اینستاگرام، واتس‌اپ، مسنجر، آکیولس و فیسبوک به دلایل نامشخص از دسترس کاربران خارج شدند.

به گفته برخی از افراد آگاه، قطع طولانی مدت سرویس‌ها فیسبوک سبب شد تا مهندسان این شرکت در تلاش برای حل مشکل راهی یکی از مراکز داده‌ها در ایالت کالیفرنیا شوند. اختلال ایجاد شده در ساعت 11:40 صبح به وقت محلی (حوالی 19:10 به وقت تهران) سبب از دسترس خارج شدن تمامی سرویس‌های فیسبوک شد از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ که میلیاردها کاربر و میلیون‌ها تبلیغ‌کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال در فیسبوک تقریباً تمامی سیستم‌های داخلی را که کارمندان به منظور ارتباط و کار ازشان بهره می‌برند، از دسترس خارج کرد. اما به نظر می‌رسد سیستم‌های مورد بحث از ساعت 6 عصر به وقت محلی مجدداً برخط شدند. برخی از کارمندان به رسانه ورج گفته‌اند از طریق حساب‌های Outlook ارائه شده توسط شرکت بایکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. زیرا نسخه داخلی شبکه‌های اجتماعی فیسبوک که در وضعیت عادی به منظور ارتباط کارکنان درنظر گرفته شده بود، روز گذشته قابل دسترسی نبود. بنابراین، زمانی که کارمندان می‌توانستند به یکدیگر ایمیل ارسال کنند،‌ نمی‌توانستند از آدرس‌‌های خارجی ایمیلی دریاف کنند. از آنجایی که فیسبوک از کارمندان خود می‌خواهد تا از طریق حساب کاربری شغلی‌شان وارد سیستم شوند تا به ابزارهایی نظیر گوگل‌داکس و زوم دسترسی پیدا کنند. اما به دلیل از دسترس خارج شدن حساب کاربری‌شان مجبور به استفاده از ابزارهای جایگزین مانند FaceTime اپل و دیسکورد شدند. اما کارمندانی که قبل از اختلال از طریق ابزارهای غیر فیسبوک مانند گوگل‌داکس احراز هویت شده بودند، همچنان دسترسی‌هایشان را حفظ کرده بودند.

فیسبوک گروهی از مهندسان خود را به منظور بازگردانی سرویس‌ها به یکی از مراکز اصلی داده در ایالت کالیفرنیا اعزام کرده است. این بدان معناست که رفع مشکل از راه دور امکان‌پذیر نبوده است. به گزارش نیویورک‌تایمز،‌ این اختلال سبب عدم دسترسی موقت برخی از کارمندان به ساختمان‌ها و اتاق‌های کنفرانس نیز شده است. مایک شروفر، مدیر اجرایی ارشد، در نامه‌ای به کارمندان در خصوص اختلال می‌گوید “این اختلال بر شبکه اصلی ما که تمامی مراکز داده‌ها را به هم متصل می‌کند، تأثیر می‌گذارد.” وی همچنین در یادداشتی که توسط رسانه ورج رسانه‌ای شده است هشدار داد “اگر به طور فعال در زمینه بازیابی فعالیت نمی‌کنید، صبور باشید و به منظور بارگیری مجدد همه‌چیز عجله نکنید تا از کاهش سرعت شبکه جلوگیری شود.” فیسبوک توضیحات مفصلی در رابطه با اختلال بیان نکرده است، گرچه کارشناسان خارجی معتقدند این اختلال به دلیل مشکل در فناوری شبکه BGP (پروتکل Border Gateway) بوده است. اواخر روز گذشته نیز سانتوش جاناردان، معاون زیر ساخت فیسبوک، در پست بلاگ فیسبوک اظهار داشت این قطعی در نتیجه “تغییر پیکربندی معیوب” بوده و این شرکت “هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران در نتیجه این خرابی” مشاهده نکرده است. معاون زیر ساخت فیسبوک همچنین افزود “تیم‌های مهندسی ما آموخته‌اند که تغییرات پیکربندی در روترهای شبکه اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده‌ها هماهنگ می‌کند، سبب ایجاد مشکلات ارتباطی شده است. این اختلال در ترافیک شبکه تأثیر متقابلی بر نحوه ارتباط مراکز داده‌ها داشته و خدمات ما را متوقف کرده است.”

فیسبوک شب گذشته به طور رسمی اعلام کرد دلیل اختلال سرتاسری در سرویس‌های این شرکت از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ، مسنجر و آکیولس ناشی از تغییر پیکربندی روترها بوده و هیچ‌گونه تلاشی به منظور هک یا دسترسی به اطلاعات کاربران صورت نگرفته است. این شرکت جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نمی‌دهد،‌ اما به نظر می‌‌رسد ماشین‌های فیسبوک قادر به ارتباط با یکدیگر نباشند. فیسبوک بیان می‌کند “این اختلال در ترافیک شبکه تأثیر متقابلی بر نحوه ارتباط مراکز داده‌ها داشته و خدمات ما را متوقف کرده است.” مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، نیز ضمن غذرخواهی از کاربران اظهار داشت که سیستم‌ عامل‌ها هرچه زودتر آنلاین می‌شوند. وی افزود “برای اختلال امروز بسیار متأسفم – می‌دانم که شما چه میزان به خدمات ما به منظور ارتباط با افرادی که به آنها اهمیت می‌دهید، اطمینان دارید.” اختلال مورد بحث از زمان قطع 24 ساعته سروهای فیسبوک در سال 2019 بدترین خرابی این شرکت به حساب می‌آید. کارکنان از طریق تالار گفت‌وگو قادر ارتباط با یکدیگر نبوده و برخی از آنها به رسانه ورج گفته‌اند که از طریق حساب‌های Outlook شغلی با هم در تماس بوده‌اند. به نظر می‌رسد مشکلات با یک بروزرسانی معمول BGP که به صورت اشتباه اطاعات مسیریابی DNS را که فیسبوک به منظور دسترسی به شبکه‌های دیگر برای یافتن سایت‌ها بدان نیاز داشته حذف کرده، آغاز شده است. اختلال فیسبوک یک روز پیش از شهادت افشاگر فرانسیس هاوگن در مورد تجربیات کاری خود در این شرکت رخ داده است. هاوگن مدیر محصول سابق فیسبوک می‌باشد که بسیاری از اسناد داخلی فیسبوک را در اختیار روزنامه‌نگاران وال‌استریت ژورنال قرار داده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا