خرید شرکت‌های بزرگ ژاپنی توسط مایکروسافت

سرکان توتو: خرید شرکت‌های بزرگ ژاپنی توسط مایکروسافت امکان‌پذیر نخواهد بود

دکتر سرکان توتو، تحلیل‌گر برجسته‌ی ژاپنی، معتقد است که به دلیل مقررات و موانع فرهنگی برخلاف سونی خرید شرکت‌های بزرگ ژاپنی توسط مایکروسافت امکان‌پذیر نخواهد بود.

فیل‌ اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، بارها اعلام کرده بود که ای شرکت علاقه‌ی زیادی به اضافه کردن یک تیم توسعه‌دهنده آسیایی «به‌ویژه ژاپنی» را به مجموعه‌ی ایکس‌باکس دارد اما اخیراً یکی از تحلیل‌گرها ادعا کرده است که مایکروسافت برای اقدام چنین کاری مسیر سخت و چه‌بسا ناممکنی را پیش‌رو دارد.

دکتر سرکان توتو، مدیر عامل شرکت مشاوره‌ای صنعت بازی Kantan Games مستقر در توکیو، ضمن اعتقاد به اینکه مایکروسافت به احتمال زیاد در انجام این کار ناموفق خواهد بود، در این رابطه اظهار داشت:

در دنیای امروز احتمال رخ دادن هیچ اتفاقی را نمی‌توان رد کرد اما از برخی جهات، تصاحب یک ناشر بزرگ ژاپنی از سوی مایکروسافت، خبر بزرگتری نسبت به برنامه آن برای خرید اکتیویژن بلیزارد به مبلغ 68.7 میلیارد دلار خواهد بود. تاکنون هیچ شرکت بازی سازی خارجی نتوانسته استودیو ژاپنی را خریداری کند و من می توانم به شما تضمین دهم که در گذشته تلاش‌هایی برای خرید این شرکت‌های خارجی (هم شرقی و هم غربی) انجام شده است اما تاکنون هیچ یک از آن‌ها موفق به خرید شرکت‌های ژاپنی نشده‌اند.

خبرگزاری Nathan Brown’s Hit Points نیز اعلام کرد که شانس مایکروسافت برای دستیابی به شرکت‌های نظیر سگا، اسکوئر انیکس یا کپکام به دلایل مختلف، عمدتاً فرهنگی، بسیار کم می‌باشد. شرکت‌های ژاپنی به طور سنتی در برابر خریده شدن توسط کمپانی‌های خارجی مقاومت می‌کنند و از طرفی یک سیستم زنجیره‌ای مشاغل در این کشور به نام Keiretsu وجود دارد که ساختار تجاری قدرتمندی را تشکیل داده است و از شرکت‌های ژاپنی دربرابر این نوع اقدامات شرکت‌های خارجی محافظت می‌کند. Keirestu یک گروه تجاری تشکیل شده از تعدادی شرکت‌های ژاپنی متعلق به صنایع گوناگون است به طوری که آن‌ها اساساً می‌توانند مراقب یکدیگر باشند زیرا اعضای آن صاحب بخش کوچکی از سهام یکدیگر هستند.

دکتر سرکان توتو دراین‌باره می‌گوید:

هرگونه تلاش برای خرید اجباری عملاً برای مایکروسافت یک خودکشی تلقی می‌شود زیرا که تمام افراد حاضر در جلسه فوراً شرکت را ترک می‌کنند. همچنین من بر سر خانه‌ی خود شرط می‌بندم که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. علاوه‌بر تمامی این موارد، موانع فرهنگی و زبانی بین شرکت‌های خارجی و کشور ژاپن می‌تواند شانس خرید مایکروسافت را بیش‌ازپیش کمتر کند. تنوع فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگ ژاپنی یکی از موانع دیگری است که مایکروسافت با آن‌ها مواجه می‌شود.

توسعه‌دهندگان ژاپنی در گذشته با یکدیگر ادغام شده‌اند برای مثال در سال 2005 میلادی، شرکت Namco و شرکت Bandai به یکدیگر پیوستند تا Bandai Namco به وجود بیاید. همچنین از ادغام Sega Sammy با ترکیب Sega و Sammy متولد شد یا Square Enix و Koei Tecmo از پیوستن هر یک از بخش‌های نامشان به هم به وجود آمده‌اند. همانطور که نیتن براون از Hit Points اشاره کرد، ژاپن در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در سال 2019 از نظر میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بین 196 کشور جهان در رتبه آخر قرار گرفت. بنابراین، به گفته دکتر توتو، اگر صنعت بازی ژاپن ثابت باشد و شرکت‌ها همچنان در برابر سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی مقاومت کنند، احتمالاً سرانجام این وضعیت به نفع سونی و پلی‌استیشن خواهد بود. وی در این رابطه می‌گوید:

البته شرکت سونی از مزیت هم‌خانه بودن (ژاپنی بودن) برخوردار است و چالش‌هایی که مایکروسافت پیش‌رو دارد برای این شرکت صدق نمی‌کند. لزومی ندارد که حتما شرکت سونی سراغ خرید یک برند تجاری بزرگ در ژاپن برود که سهام آن در بازار بورس معامله می‌شود اما من معتقدم سونی حداقل در نظر دارد به زودی در ژاپن به‌ سراغ یک خرید بزرگ برود.

هفته گذشته نیز خریداری استودیو بانجی خالق مجموعه Halo که یکی از بهترین بازی‌های انحصاری پلتفرم ایکس‌باکس می‌باشد به ارزش 3.6 میلیارد دلار توسط سونی به صورت رسمی اعلام شد. پس از اعلام این خبر، جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن تایید کرد که شرکت سونی فکر خریداری استودیوهای بیشتری را نیز در سر دارد. توتو نیز در این رابطه اظهار داشت که سونی به دنبال خرید توسعه‌دهندگان ژاپنی است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا سونی در آینده اقدام به خرید بزرگی خواهد کرد یا خیر.

همچنین بخوانید:

منبع: VGC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا