مایکروسافت کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 بیلیون دلار خریداری کرد

مایکروسافت کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 بیلیون دلار خریداری کرد

طبق آخرین گزارش خبرگزاری‌های گیم و سرگرمی، مایکروسافت کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 بیلیون دلار خریداری کرد و بدین ترتیب مایکروسافت یکی از بزرگترین پیشنهادهای تاریخ را برای یک استودیوی بازی ارائه کرده است.

مایکروسافت اعلام کرده است که قصد دارد اکتیویژن بلیزارد را با قیمت 95 دلار به ازای هر سهم خریداری کند و ارزش معامله تمام نقدی آن را به 68.7 میلیارد دلار می‌رساند. طبق گفته مایکروسافت، این معامله، شرکت ترکیبی مایکروسافت را به “سومین کمپانی بزرگ بازی‌سازی” از نظر درآمد تبدیل می‌کند و عناوینی مانند Call of Duty، World of Warcraft و Candy Crush را زیر نظر این شرکت قرار می‌دهد. مایکروسافت قصد دارد بازی‌های اکتیوژن بلیزارد را به عنوان بخشی از این قرارداد به Game Pass اضافه کند.

مایکروسافت اظهار داشت که بازی‌های موبایلی نیز سهم مهمی در به وقوع پیوستن این معامله داشته است. علاوه بر حضور بازی‌های موبایلی کینگ در کسب و کارهای مایکروسافت، این قرارداد نیز نویدبخش ورود فرنچایزهایی مانند Halo و Warcraft به دستگاه‌های بیشتری خواهد بود.

انتظار می‌رود در صورتی که قانون‌گذاران و سهامداران اکتیویژن بلیزارد این اقدام را تأیید کنند، این خرید در سال مالی 2023 مایکروسافت (حداکثر تا ژوئن 2023) بسته شود. پیش از این هیئت مدیره هر دو شرکت این معامله را تأیید کرده‌اند. با وجود اینکه اخبار خرید اکتیویژن در حالی منتشر می شود که این کمپانی بازی‌سازی هنوز درگیر یک رسوایی سوء‌رفتاری است، نباید انتظار تغییرات قابل توجهی در رهبری این شرکت داشته باشید؛ بابی کوتیک علیرغم درخواست‌هایش برای استعفا، همچنان مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد باقی می‌ماند و اکنون به فیل اسپنسر، مدیر بازی‌های مایکروسافت، گزارش می‌دهد. با این همه، وال‌استریت ژورنال به طور اختصاصی گزارش داده است که کوتیک مدت کوتاهی پس از تکمیل قرارداد، شرکت را ترک خواهد کرد اتفاقی که با توجه به رهبری گروه بازی‌سازان مایکروسافت توسط اسپنسر غیرمنتظره نخواهد بود. کوتیک در نامه‌ای از این رویکرد مایکروسافت به عنوان فرصتی برای «تقویت بیشتر» فضای کاری در اکتیوژن یاد کرده است و اقدام مایکروسافت را فرهنگ محل کار Activision Blizzard و «تعیین استاندارد جدیدی» برای فراگیری توصیف کرد. او طرح‌های مشخصی را برای اصلاحات ارائه نکرد، اما به «تغییرات حداقلی» در تعداد کارکنان پس از تکمیل قرارداد، اظهار داشته است.

مایکروسافت کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 بیلیون دلار خریداری کرد

با نیم نگاهی به آینده متوجه خواهیم شد که خرید اکتیویژن به مایکروسافت کمک خواهد کرد تا با شرکت‌های Tencent و Sony که هر دو در ماه‌های اخیر خریدهای زیادی داشته اند، رقابت کند. از طرف دیگر این اتفاق برای کوتیک نیز مفید بوده است چرا که این اتفاق به شرکت او کمک می‌کند تا با توجه به برجسته شدن بازی‌های متاورس، بهتر بتواند با عناوین جدید رقابت کند. پذیرش چنین فرصتی احتمالاً به اندازه هر چیز دیگری برای آینده هر دو شرکت حیاتی بوده است.

با این حال، برخی از سوالات اصلی همچنان باقی می‌مانند. مایکروسافت هنوز اعلام نکرده است که چه تعداد از بازی‌های اکتیویژن به صورت انحصاری Xbox در کنسول‌ها یا انحصاری ویندوز در رایانه‌ها و سیستم‌های ویندوزی خواهند بود. همچنین مشخص نیست که مایکروسافت چه اندازه ممکن است بر توسعه فرنچایزهای کلیدی تأثیر بگذارد. هنوز مطمئن نیستیم که مایکروسافت در آینده نزدیک Call of Duty یا دیگر بازی‌های غول‌پیکر را تنها بر روی کنسول ایکس‌باکس خود قفل کند؛ فروش عناوین اکتیویژن به کاربران پلی‌استیشن بخش بزرگی از درآمدهای اکتیویژن بلیزارد است و حذف کاربران سونی به طور قابل‌توجهی از نفوذ اکتیویژن در صنعت بازی‌ها می‌کاهد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا