اندروید 12

اندروید 12؛ هر آنچه لازم است بدانید

گوگل روز سه‌شنبه طی رویداد توسعه‌دهندگان خود از نسخه بتا (آزمایشی) اندروید 12 رونمایی کرد که طبق شنیده‌ها “بزرگترین تغییر طراحی در تاریخ سیستم عامل اندروید” را به خود دیده است. شما همین حالا نیز می‌توانید این نسخه را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. اندروید 11 بروزرسانی‌ای بود که بیشتر تمرکز خود را معطوف بخش‌هایی نظیر «گفت‌وگوها»، «ثبت یا ضبط محتوا»، «ابزارهای پیش‌بین»، «دسترسی‌پذیری»، «کنترل دستگاه‌ها» و «حریم خصوصی و امنیت» کرده بود. همجنین ارائه قابلیت‌های کوچکی نظیر حباب‌های گفتگو (chat bubbles)، اعلان‌های مکالمه و یک ضبط کننده صفحه نمایش داخلی در این سیستم عامل چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسید. با این حال، اندروید 11 تمام این بهبودها و بروزرسانی‌ها را در یک بسته یکپارچه در اختیار کاربران قرار داد و این موضوع این سیستم عامل را به یک بروزرسانی موفق برای دستگاه‌های اندروید مبدل کرده است. در اندروید 11 بیشتر بروزرسانی‌ها و بهبودها خارج از دید کاربر رخ داده بودند و این موضوع سبب می‌شد این سیستم عامل از قابلیت‌های کاربردی زیادی برخوردار نباشد. موضوعی که در اندروید 12 تغییر می‌کند؛ نخستین نسخه بتا سیستم عامل جدید گوگل اکنون در اختیار کاربران قرار گرفته و شامل ویژگی‌های جذاب و مهیجی مانند گزینه‌های سفارشی‌سازی مجدد، رفع اشکالات مرتبط با حریم خصوصی و ایجاد یک حریم خصوصی سودمند و انیمیشن‌های سرگرم‌کنند در میان انیمیشن‌ها می‌باشد. گوگل اندروید 12 را “بزرگترین تغییر طراحی در تاریخ اندروید” می‌داند و این ادعا بلافاصله با نگاهی گذرا به رابط کاربری این سیستم عامل رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد تغییرات طراحی، دسترسی و تمام قابلیت‌های جدیدی که به اندروید 12 افزوده شده صحبت خواهیم کرد.

نسخه بتا اندروید 12 اکنون در دسترس است

گوگل نخستین پیش‌نمایش توسعه‌یافته اندروید 12 را در 30 بهمن‌ماه 1399 (18 فوریه 2021) منتشر کرد. دومین پیش‌نمایش این سیستم عامل جدید نیز در 27 اسفندماه 1399 (17 مارچ 2021) عرضه شد. این نسخه همانطور که از نامش نیز پیداست به طور خاص به منظور استفاده توسعه‌دهنگان در نظر گرفته شده است تا برنامه بتوانند مطابق با این سیستم عامل جدید بازنویسی شوند. در کنفرانس Google I/O 2021 که 28 اردیبهشت‌ماه (18 می) برگزار شد، گوگل از نسخه بتا عمومی اندروید 12 رونمایی کرد. در حال حاضر، این بروزرسانی برای تمام تلفن‌های هوشمند گوگل (شروع با سری پیکسل 3) و تعدادی از دستگاه‌های 11 تولیدکننده شخص ثالث منتشر شده است. شما همین حالا می‌توانید نسخه بتا اندروید 12 را روی این گوشی‌های پیسکل نصب کنید:

Pixel 4 / 4 XLPixel 3 / 3 XL
Pixel 4a / 4a 5GPixel 3a / 3a XL
Pixel 5

تاریخ انتشار اندروید 12

اندروید 12
Photo By Google

درحالی که زمان انتشار نسخه‌‌های نهایی اندروید طی سالیان گذشته با تغییرات بسیاری همراه بوده است. سایر موارد تقریباً بدون تغییر باقی‌ مانده است. در اینجا می‌توانید زمان انتشار چهار نسخه اخیر این سیستم عامل را مشاهده کنید:

  • اندروید 8 – 30 مرداد 1396 (21 اوت 2017)
  • اندروید 9 – 15 مرداد 1397 (6 اوت 2018)
  • اندروید 10 – 12 شهریور 1398 ( 3 سپتامبر 2019)
  • اندروید 11 – 18 شهریور 1399 (8 سپتامبر 2020)
اندروید 12
Photo By Google

به نظر می‌رسد گوگل متعهد شده در یک بازه زمانی مشابه نسخه نهایی اندروید 12 را در اختیار کاربران قرار دهد. این غول فناوری ایالات متحده خاطر نشان می‌کند که تا مردادماه امسال (اوت 2021) به سیستم عامل پایدار اندروید 12 دست خواهد یافت. هرچند همانند سال گذشته ممکن است با تاخیرهایی نیز همراه باشد. در مجموع چهار نسخه بتا عمومی ساخته خواهند شد که یکی از آنها اکنون در اختیار کاربران قرار گرفته است. گوگل طی چند هفته آینده و با نزدیک شدن به زمان انتشار نسخه پایدار از پیش‌نمایش‌های بیشتری برای سیستم عامل جدید خود رونمایی خواهد کرد.

رابط کاربری اندروید 12

اندروید 12
Photo By Google

گوگل الگوی بصری جدید اندروید 12 را “Material You” می‌نامد که انقلابی در “Material Design” محسوب می‌شود. نکته اساسی در اینجا قابلیت‌های سفارشی‌سازی است که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. گوگل اکنون ابزارهایی را که برای شخصی‌سازی تلفن هوشمندتان به آنها نیاز دارید، راحت‌تر از همیشه در اختیار شما قرار می‌دهد. قابلیت “transformative” یک پالت رنگی سفارشی شده در اختیار شما قرار می‌دهد و شما توسط آن به راحتی می‌توانید رنگ‌های رابط کاربری خود را تغییر دهید. همچنین یک ویژگی استخراج رنگ وجود دارد که به شما امکان می‌دهد رنگ‌ها را از پس‌زمینه تلفن هوشمند خود انتخاب کنید. سپس این رنگ‌ها در سراسر رابط کاربری شما اعمال خواهند شد از جمله سایه اعلان (notification shade)، صفحه قفل، ابزارک‌ها (widgets)، کنترل میزان صدا و موارد دیگر. این همان موتور مضمون‌سازی است که ما منتظر آن بودیم. همجنین مشاهده اینکه گوگل سرانجام تصمیم به ارائه کنترل‌های شخصی‌سازی قوی برای سیستم عامل خود گرفته بسیار هیجان‌انگیر است. تغییر اساسی دیگر به انیمیشن‌ها مربوط می‌شود. گوگل به عنوان راهی برای ایجاد تعامل‌های روزانه بسیار سرگرم‌کننده، رابط کاربری خود را با انبوهی از انیمیشن‌های جذاب تزئین کرده است. گوگل همچنین بیان می‌کند تعاملات اساسی را به گونه‌ای انجام داده تا روان بودن و صرفه جویی در مصرف انرژی را بهبود ببخشد – توجه داشته باشید سرویس‌های اصلی سیستم عامل تا 22 درصد ار منابع کمتری استفاده می‌کنند.

گوگل سرانجام موتور مضمون‌سازی (theming engine) را سالها خواستار آن بودیم، در اختیار ما قرار می‌دهد

یکی دیگر از تغییرات ظریف در “حالت تاریک” به وقوع پیوسته است که به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با هر پیش‌نمایش آنرا سبکتر کند. حالت تاریک جدید به وضوح دارای تُن رنگی خاکستری است و حتی در پنل‌های امولد نیز خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. این درحالی است که سایر تولیدکنندگان امکان شخصی‌سازی حالت تاریک را ارائه می‌دهند – ColorOS 11 (رابط کاربری اختصاصی اوپو) این کار را به بهترین نحو انجام می‌دهد. بعید به نظر می‌رسد گوگل در پیش‌نمایش‌‌های پیشرو امکان شخصی‌سازی حالت تاریک را به سیستم‌ عامل جدید خود اضافه کند. حالت “one-handed” نیز همانند گذشته به منظور دسترسی راحت‌تر صفحه نمایش را به پایین می‌کشد که یک مزیت جالب به حساب می‌آید. ابزارک‌ها نیز تغییرات قابل توجهی را در اندروید 12 به خود می‌بینند. اپل سال گذشته و در زمان معرفی iOS 14 تمرکز خود را معطوف ابزارک‌هایی جدیدی که این سیستم عامل جدید در اختیار کاربران می‌‌دهد، کرده بود. گوگل نیز می‌تواند با یادداشت‌بردای از اپل تازه‌سازی مورد نیاز را به ابزارک‌ها اندرویدی تزریق کند. ویژگی‌های جدید طراحی اواخر سال جاری میلادی در دستگاه‌های پیکسل آغاز به کار می‌کنند. اما زمان دسترسی به این قابلیت‌ها در دیگر تلفن‌های هوشمند هنوز مشخص نیست.

حریم خصوصی اندروید 12

Photo By XDA-Developers

گوگل همواره از بروزرسانی‌های اندروید برای معرفی قابلیت‌های جدید متمرکز بر حریم خصوصی بهره گرفته است و این موضوع در مورد اندروید 12 نیز صدق می‌کند. اندروید 12 در برخی از تنظیمات حریم خصوصی تغییر ایجاد کرده و قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌هد. ویژگی نخست، شاخصی است که به شما نشان می‌دهد کدامیک از اپلیکیشن‌های شما از دوربین یا مکان‌یاب استفاده می‌کند. این قابلیت به شما اطمینان می‌دهد که هیچ سرویسی امکان استفاده از این موارد در پس‌زمینه دستگاه را نخواهد داشت. تغییر بزرگ دیگر امکان غیر فعالسازی دوربین یا میکروفون از پنجره اعلان‌ها می‌باشد و در سراسر سیستم عمل می‌کند. بنابراین، اگر به سرویس خاصی اجازه استفاده از اپلیکیشن دوربین را داده باشید، این ضامن خاص می‌تواند دسترسی را غیر فعال کند. این یک پیشرفت بزرگ در زمینه حفظ حریم خصوصی است. گوگل همچنین می‌گوید اکنون کاربران “شفافیت و کنترل بیشتری در مورد نحوه استفاده از کوکی‌ها در سایت‌ها” خواهند داشت. گوگل همچنین میزان نشر داده‌ها از طریق برنامه‌هایی که به آنها دسترسی دارند، از طریق بهبودهای امنیتی تا حدود زیادی برطرف کرده است. اکنون شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که مواردی که می‌بایست در یک اپلیکیشن خاص باقی بمانند در مکان دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

اعلان‌ها اندروید 12

Photo By Google

اعلان‌های با اندروید 11 بسیار مورد توجه قرار گرفتند و در اندروید 12 نیز گوگل همچنان به توجه خود در این زمینه ادامه داده است. چند بروزرسانی قابل توجه در زمینه اعلان‌ها وجود دارد که اولین مورد مربوط به بروزرسانی رابط کاربری است. پنجره اعلان باز طراحی شده تا میزبان برچسب‌های متنی بزرگتری باشد. همچنین یک ضامن Google Pay نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد به راحتی به کارت‌‌های ذخیره شده دسترسی داشته باشید. گوگل همچنین می‌گوید “تزئین بخش اعلان‌ها از طریق محتوای سفارشی با نماد و گسترش امکانات مالی به منظور مطابقت با سایر اعلان‌ها انجام شده است.” این غول فناوری ایالات متحده همچنین اقدام امنیتی جدیدی را برای اعلان‌های صفحه قفل در نظر گرفته است و توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند اعلان‌‌های صفحه قفل را پیکربندی کنند تا همیشه به تایید اعتبار کاربر نیاز داشته باشد. اندروید 12 همچنین در جهت بهبود عملکرد اعلان‌ها نیز گام برداشته است. برای برنامه‌هایی که اندروید 12 را مورد هدف قرار می‌دهند، گوگل در پشت صحنه تغییراتی ایجاد کرده که به شما امکان می‌دهد هرچه سریعتر به یک اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید.

سایر قابلیت‌ها اندروید 12

اندروید 12 همچنین از بروزرسانی‌های کوچکتری نیز برخوردار می‌باشد که به اندازه بروزرسانی‌ها بزرگ حائز اهمیت هستند. یکی از قابلیت‌های جدید مورد بحث مربوط به یک ویژگی کاربردی است که با دستگاه‌ها پیکسل و مدل‌های جدید خودروهای BMW و Volvo سازگار می‌باشد. قابلیت دیگر مربوط به پرونده‌ها و کدگذاری رسانه است. میزان محبوبیت کدک HEVC در فضای تلفن هوشمند به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. باتوجه به این موضوع، اندروید 12 با معرفی ابرازهای جدید کدگذاری رسانه در جهت کمک به برنامه‌هایی که به صورت پیش‌فرض از این کدک پشتیبانی نمی‌کنند، برآمده است. حال اگر برنامه‌ای نتواند پرونده‌های HEVC را اداره کند، فایل‌های مورد بحث به صورت خودکار به کدک AVC تبدیل خواهند شد.

Photo By Jake Archibald / AVIF Has Landed

این درحالی است که همزمان با این پرونده‌ها، اندروید 12 پشتیبانی از کدک AVIF را نیز معرفی می‌‌کند. در مقایسه با کدک‌‌های رقابتی‌ای مانند JPEG، کدک AVIF از تصاویر بسیار باکیفیت‌ بسیار بالاتری را در اندازه فایل‌های کوجکتر ارائه می‌‌دهد – همانطور که در تصویر بالا به نشان داده شده است. موضوعی که ما شخصاً از آن هیجان‌زده هستیم، “جلوه صوتی همراه با بازخورد” (haptic-coupled audio effect) است. این اصطلاحات ممکن است اندکی تخصصی و گیج‌کننده به نظر برسند، اما معنای اصلی آن این است که برنامه‌ها می‌توانند از موتو لرزش موجود در تلفن هوشمند شما برای لرزش‌های سفارشی‌سازی شده استفاده کنند. – به عنوان مثال یک بازی مسابقه‌ای می‌تواند لرزش‌های متفاوتی را در هنگام رانندگی روی آسفالت، خاک و … ایجاد کند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اندروید 12 به تعهدات گوگل به Project Mainline نیز ادامه خواهد داد. توسط اندروید 12 گوگل می‌توانید Android Runtime ( که به عنوان ART نیز شناخته می‌شود) را به روند Project Mainline اضافه کنید. گوگل در این مورد اظهار می‌کند:

[این موضوع] به ما اجازه می‌‌دهد تا بروزرسانی‌ها و کتابخانه‌ها را در زمان راه‌اندازی اندروید 12 به دستگاه‌هایی که از این سیستم عامل پشتیبانی می‌کنند، اضافه کنیم. [همچنین] ما می‌توانیم عملکرد و درستی زمان اجرا را نیز بهبود ببخشیم، حافظه را با کارایی بیشتری مدیریت کنیم و عملیات Kotlin را با سریعتر انجام دهیم – تمام این موارد بدون نیاز به انتشار یک بروزرسانی کامل برای سیستم امکان‌پذیر می‌باشد.

آیا اندروید 12 را نصب کنیم

آیا می‌خواهید تمام قابلیت‌های جدید اندروید 12 را امتحان کنید؟ همین حالا می‌توانید نسخه بتا 1 سیستم عامل جدید گوگل را روی گوشی هوشمند خود راه‌اندازی کنید. خوشبختانه نسخه بتا به دستگاه‌های تولیدکنندگان شخص ثالث نیز راه می‌یابد. بنابراین اگر تلفن هوشمند پیسکل ندارید، نگاهی به نسخه‌ بتا 1 اندروید 12 در دستگاه‌های شیائومی،‌وان پلاس، اوپو و ویو بیندازید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا