ایرپادز مکس

اپل از هدفون دورگوش ایرپادز مکس با قیمت 549 دلار رونمایی کرد

در سال جاری میلادی کوپرتیونی‌ها تصمیم گرفتند محصولات متنوع خود را طی چند رویداد جداگانه معرفی کنند تا از این طریق بتوانند در هر رویداد تمرکز خود را معطوف چند محصول خاص کنند. انتظار ‌داشتیم حداقل در یکی رویدادهای اپل شاهد معرفی نخستین هدفون این شرکت باشیم. اما این اتفاق هرگز رخ نداد و اهالی کوپرتینو سرانجام تصمیم گرفتند این محصول را به صورت مجزا و خارج از یک رویداد رسمی معرفی کنند. برخلاف اظهار نظر افشاگران که معتقد بودند هدفون دورگوش اپل با نام ایرپادز استودیو روانه بازار خواهد شد، این هدفون با نام ایرپادز مکس (AirPods Max) معرفی شد. این هدفون از درایورهای 40 میلی‌متری و فناوری حذف نویز بهره می‌برد و با طراحی سطح بالا و پرچمدارگونه خود همان محصولی است که از شرکتی در حد و اندازه اپل انتظار می‌رود. گفتنی است این هدفون با برچسب قیمت 549 دلاری از تاریخ 25 آذرماه (15 دسامبر) روانه بازار خواهد شد. البته از دیروز امکان پیش‌خرید آن نیز فراهم شده است.

ایرپادز مکس در پنج رنگ خاکستری فضایی (space gray)، نقره‌ای، آبی آسمانی (sky blue)، سبز و صورتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اپل می‌گوید در ایرپادز مکس از “طراحی‌ آکوستیک سفارشی” و درایورهای 40 میلی‌متری استفاده شده است. این غول فناوری ایالات متحده ادعا می‌کند درایورهای 40 میلی‌متری ایرپادز مکس صداها را با ” کیفیت بالا، باس عمیق، فرکانس‌های میانی دقیق و فرکانس‌های بالا واضح و شفاف پخش می‌کند.” کوپرتینونی‌ها همچنین برای نخستین‌بار از قابلیت‌هایی نظیرحالت EQ انطباق‌پذیر، صدای فضایی (spatial audio) و امکان اشتراک‌گذاری صداها را به سری ایرپادز خود اضافه کرده‌اند. این شرکت حتی پا را فراتر گذاشته و از المان‌های سری اپل واچ نیز در ایرپادز مکس بهره گرفته است. بدین ترتیب برای نخستین‌بار شاهد دکمه چرخان (موسوم به Digital Crown) این ساعت هوشمند در یکی دیگر از محصولات اپل هستیم. اهالی کوپرتینو بیان می‌کنند دکمه چرخان ایرپادز مکس امکان کنترل میزان حجم صدای خروجی را به طور دقیق فراهم می‌کند و قابلیت‌های دیگری نظیر پخش و توقف‌ صدا، اسکیپ کردن موسیقی‌ها و پاسخ دادن یا قطع کردن تماس‌ها را نیز ارائه می‌دهد. همچنین امکان فعالسازی دستیار صوتی سیری از طریق این دکمه چرخان نیز وجود دارد که نوبه خود جالب به نظر می‌رسد. اپل می‌گوید یک وضعیت جداگانه برای کنترل میزان نویز و جابجایی بین حالت حذف نویز و شفافیت نیز در این هدفون درنظر گرفته شده است.

ایرپادز مکس

اپل در مورد طراحی ایرپادز مکس می‌گوید:

قسمت هدبند هدفون به منظور توزیع وزن و کاهش فشار روی سر طراحی شده است. فریم هدبند نیز از فولاد ضدزنگ ساخته شده و از استحکام خوبی برخوردار است. همچنین به لطف انعطاف‌پذیری مناسب با طیف گستره‌‌ای از اشکال و اندازه‌های سر سازگاری خواهد داشت. بازوهای ایرپادز مکس نیز به آسانی افزایش طول یافته و به خوبی در جای خود استقرار پیدا می‌کنند تا هدفون به خوبی روی سرکاربر جای بگیرد. همچنین هریک از ایرکاپ‌ها (Ear cup) از طریق مکانیسمی انقلابی که وظیفه تعادل و توزیع فشار ایرکاپ را برعهده دارد به هدبند متصل می‌شوند. این مکانیسم به کاربران امکان می‌دهد به‌سادگی ایرکاپ را بچرخانند تا هدفون به بهترین شکل روی سر جای بگیرد.

زمانی که این مشخصات را درکنار سایر هدفون‌های رده‌بالای مجهز به حذف نویز قرار می‌دهیم، چندان انقلابی به نظر نمی‌‌رسند. اما بالشتک‌هایی که اپل در ایرپادز مکس استفاده کرده است به طور قطع راحتی خاصی را به گوش کاربر منتقل می‌کند. خوشبختانه این بالشتک‌ها قابل جابجایی هستند و کوپرتیونی‌ها به منظور اتصال آنها از مغناطیس استفاده کرده‌اند، بنابراین جایگزینی آنها نباید خیلی دشوار باشد.

ایرپادز مکس

ایرپادز مکس به یک باتری با توانایی شارژدهی 20 ساعت مجهز شده است و به منظور شارژ کردن آن باید از درگاه لایتنینگ استفاده کنید، درست خواندید در این هدفون خبری از درگاه USB-C نخواهد بود. جالب است بدانید این غول فناوری ایالات متحده کابل تبدیل لایتنینگ به جک 3.5 میلی‌متری صدا به منظور گوش دادن موسیقی از سیم را نیز با قیمت 35 دلار به فروش می‌رساند. اگر عجله دارید، می‌توانید با 5 دقیقه شارژ ایرپادز مکس به 90 دقیقه پخش محتوای صوتی دسترسی داشته باشید. همچنین به منظور صرفه‌جویی بیشتر زمانی که هدفون را از روی گوش برمی‌دارید به صورت خودکار پخش موسیقی متوقف خواهد شد و وقتی هدفون را روی گوش قرار دهید، پخش موسیقی ادامه پیدا می‌کند. اپل در کنار ایرپادز مکس یک “کیس هوشمند” را نیز به فروش می‌رساند که که به صورت خودکار این هدفون دورگوش را در حالت کم‌مصرف قرار می‌دهد. متاسفانه درحال حاضر این تنها قابی است که برای این هدفون به بازار عرضه شده است.

ایرپادز مکس

اپل نیز همانند سونی و بوز (Bose) از 6 میکروفون خارجی به منظور حذف نویز استفاده می‌کند. این میکروفون‌ها با تشخیص صدای محیط یک صوت جدید با فرکانس معکوس ایجاد می‌کنند تا گوش کاربر نتواند صداهای اطراف را بشنود. همچنین دو میکرون داخلی نیز در این هدفون جاسازی شده تا با تحلیل صدای وارد شده به گوش حداکثر احساس غوطه‌وری را به کاربر منتقل کند. اپل همچنین بیان می‌کند ایرپادز مکس به لطف بهره‌مندی از فناوری بیم‌فورمینگ (beamforming) در میکروفون‌های داخلی کیفیت تماس صوتی بی‌نظیری را به کاربران ارائه می‌دهد، حتی در شرایط باد شدید.

اپل با معرفی ایرپادز مکس نشان داد که می‌خواهد در زمینه ساخت هدفون‌های بالا‌رده با شرکت‌هایی نظیر سونی، بوز، سنهایزر، AKG، ویلکینز، باورز و سایر برندهایی که سال‌ها در زمینه تولید این نوع محصولات تجربه دارند، به رقابت بپردازد. ایرپادز مکس اپل از تمام هدفون‌های بالارده شرکت‌هایی که نام بردیم، برچسب قیمت گران‌تری دارد؛ با این حال، اپل امیدوار است اتفاقی مشابه ایرپادز و ایرپادز پرو برای ایرپادز مکس رخ دهد. هدفون‌های داخل‌گوش اپل بازار هدفون‌های واقعا بی‌سیم (TWS) را به طور کامل به سلطه خود درآورده‌اند و به هیچ رقیبی اجازه خودنمایی نمی‌دهند. اکنون نیز کوپرتیونی‌ها به تصرف بازار هدفون‌های دورگوش می‌اندیشند.

اکنون پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا خرید ایرپادز مکس با برچسب قیمت 549 دلاری منطقی به نظر می‌رسد؟ پاسخ به این پرسش کار آسانی نیست. به عنوان مثال شما می‌توانید با یک هزینه بسیار کمتر هدفون سونی Sony 1000XM4 را که از فرمت صوتی LDAC ( یک کدک صوتی بی‌سیم که با کیفیتی در حدود CD به پخش موسیقی می‌پردازد) پشتیبانی می‌کند، خریداری کنید. این موضوع در مورد کوپرتیونی‌ها صدق نمی‌کند و این شرکت همچنان از کدک نه چندان مطلوب AAC در اپل موزیک استفاده می‌کند. اما این غول فناوری ایالات متحده از طریق معرفی قابلیت‌هایی نظیر جابجایی خودکار و صدای فضایی نهایت استفاده را از هم‌افزایی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود می‌برد – ایرپادز و ایرپادز مکس و شماری از هدفون‌های بیتس از طریق قابلیت جابجایی خودکار می‌توانند هوشمندانه بین آیفون‌، مک، آیپد و سایر دستگاه‌هایی که در حال استفاده از آنها هستند جابجا شوند. همچنین ایرپادز پرو و ایرپادز مکس نیز به قابلیتی با عنوان صدای فضایی مجهز شده‌اند که هنگام تماشای محتوای بصری در آیفون و آیپد تجربه غوطه‌وری بیشتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

اپل از طریق برند بیتس سال‌ها است که به ساخت هدفون‌های بالارده‌ای نظیر Solo Pro و Studio 3 Wireless که هردو آنها از فناوری حذف نویز پشتیبانی می‌کنند، می‌پردازد. به نظر می‌رسد اپل در نهایت تصمیم می‌گیرد برند بیتس را در خود اقدام کند و هر سال قدم‌های محکم‌تری را در این راستا برمی‌دارد. بیتس همواره توجه ویژه‌ای به دارندگان دستگاه‌های هوشمند اندروید داشته و را موضوع را با مجهز کردن هدفون Beats Flex به درگاه USB-C به خوبی نشان داده است.

معرفی یک محصول جدید در اواسط آذرماه (اوایل ماه دسامبر) کاری نیست که به طور معمول از اپل انتظار داشته باشیم. رسانه مک‌رومرز طی گزارشی در هفته گذشته اعلام کرده بود که اپل پیامی مبنی بر تغییرات زود هنگام در سرویس AppleCare به توسعه‌دهندگان خود ارسال کرده بود. این اقدام به صورت غیر مستقیم معرفی ایرپادز مکس در این هفته را توجیح می‌کند. احتمالا به‌زودی شاهد عرضه محصولات بیشتری از این غول فناوری ایالات متحده خواهیم بود.

همچنین بخوانید:

نقد و بررسی Xbox Series X ، بی‌نهایت سریع اما نه خارق‌العاده

نمرات بازی Cyberpunk 2077 از نگاه سایت‌های معتبر دنیا

بخش داستانی Cyberpunk 2077 ظاهرا ۳۷ ساعت طول می‌کشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا