اپل

اپل تعمیرات آیفون را حتی در خانه مشتریان ممکن می‌سازد

با سیاست‌گذاری جدید اپل قطعات، ابزارها و دفترچه‌های راهنمای آیفون‌ها در دسترس خریداران قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب هر مشتری به راحتی بتواند شخصاً آیفون خود را تعمیر کند البته فعلاً این سرویس تنها برای صاحبان آیفون‌های 12 و 13 فراهم شده است. اپل آن را با عنوان Self Service Repair معرفی کرده است.

شرکت آمریکایی اپل امروز طی بیانیه‌ای در وبسایت رسمی خود، سرویس Self Service Repair را معرفی کرد. در این بیانیه آمده است به مشتریانی که تمایل دارند تعمیرات دستگاه‌هایشان را خودشان انجام بدهند، اجازه دسترسی به قطعات و ابزارهای لازم داده می‌شود. این سرویس که در ابتدا برای سری آیفون‌های 12 و 13 فراهم می‌شود به زودی برای رایانه‌های مک با تراشه‌های M1 نیز در دسترس خواهد بود. تعمیرات خودگردان (Self Service Repair) نخست در ابتدای سال آینده میلادی برای ایالات متحده آمریکا و در طول سال 2022 برای بقیه‌ی کشور‌های جهان گسترش خواهد یافت. متقاضیان قطعات و دفترچه‌های راهنما می‌توانند به بیش از 5000 شعبه مجاز زیر نظر اپل (AASP) مراجعه کنند و مشتریان همچنین می‌توانند برای تعمیر دستگاه‌های خود به 2800 شعبه مستقل تعمیرات محصولات اپل که به این قطعات و دفترچه‌های راهنما دسترسی دارند، مراجعه کنند.

Nick Leahy، سخنگوی اپل در مصاحبه‌ای با وب‌سایت The Verge می‌گوید که این برنامه «بیش از یک سال است که در حال توسعه بوده» و آن را «گام بعدی در افزایش دسترسی مشتریان به قطعات، ابزارها و کتابچه‌های اصلی اپل» توصیف می‌کند. همچنین وی از بیان اینکه آیا زمان اعلام این خبر تحت‌تاثیر فشار سهامداران بوده است یا خیر، خودداری کرد.

سهامداران فعال معتقدند که چنین بود. Annalisa Tarizzo، یکی از مدافعان Green Century که در ماه سپتامبر (شهریور) قطعنامه «حق تعمیر» را به شرکت اپل ارائه کرد، دراین‌باره می‌گوید که «زمان‌بندی، قطعاً در انجام این کار بی‌تأثیر نیست. در نتیجه Green Century قطعنامه خود را از اپل پس می‌‌گیرد و از آن‌ها می‌خواهد مزایای در دسترس قرار دادن قطعات و ابزارها را برای مصرف‌کنندگان ارزیابی کنند تا به سیاست‌های ضد تعمیر خود پایان دهند.»

این دقیقاً همان کاری است که به نظر می‌رسد اپل با برنامه جدید Self Service Repair انجام خواهد داد. این برنامه که صبح روز چهارشنبه اعلام شد، به عموم مردم این امکان را می‌دهد که قطعات اصلی اپل را سفارش دهند تا بتوانند آیفون خود را در خانه تعمیر کنند؛ کاری که Apple مدت‌ها مخالف آن بود و اعتقاد داشت که انجام آن برای افراد بسیار خطرناک است. طبق گفته اپل، برنامه Self Service Repair در ابتدا بر روی نمایشگر، باتری و دوربین مدل‌های آیفون 12 و 13 متمرکز خواهد بود. افرادی که علاقه‌مند به انجام تعمیرات صفحه‌نمایش یا تعویض باتری آیفون خود در خانه هستند، می‌توانند از طریق فروشگاه اینترنتی جدید تعمیر سلف سرویس Apple، قطعات اصلی این گوشی را سفارش داده و قطعه قدیمی خود را برای بازیافت ارسال کنند.

جزئیات زیادی از برنامه جدید اپل در دسترس نیست، برای مثال مشخص نیست که قطعات اصلی چقدر برای مشتریان هزینه خواهد داشت یا اینکه آیا آن‌ها در نهایت قطعات بخش‌های دیگر آیفون را در دسترس مشتریان قرار می‌دهند یا خیر. با این حال، این اعلامیه به طور موثر درخواست ٰٰGreen Century را برآورده کرده و موجب شده تا اپل سیاست‌های خود را تغییر دهد و تعمیرات مستقل را تسهیل کند.

به گفته‌ Tarizzo، اپل در 18 اکتبر (30 روز قبل از اعلام سلف‌سرویس)، «درخواست عدم اقدام» را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال کرد و از نهاد نظارت بر سرمایه‌گذار خواست تا این پیشنهاد را مسدود کند. طبق گفته Tarizzo، استدلال اپل در SEC این بود که این پیشنهاد با عملیات عادی تجاری اپل مغایرت دارد. با این حال، در اوایل این ماه، SEC دستورالعمل جدیدی در مورد درخواست‌های Apple صادر کرد که شامل طرح‌هایی است که «مسائل مهم سیاست اجتماعی» را مطرح می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر پیشنهاد سهامداران مسائلی را با تأثیر اجتماعی قابل توجهی ایجاد کند، آن‌ها می‌توانند تصمیماتی را ارائه کنند که بر عملیات تجاری روزانه یک شرکت تأثیر بگذارد. Tarizzo معتقد است که این تغییر باعث می‌شود که SEC به جای اپل، از Green Century حمایت کند، به‌ویژه زمانی که انجام این برنامه تأثیرات مثبت فراوانی در زمینه‌ آب و هوا داشته باشد. (استفاده از دستگاه‌ها تا حد امکان از طریق تعمیر و نگهداری، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش تأثیر مصرف‌کننده روی آب و هوای است، زیرا بخش اعظم انتشار آلاینده‌های در مرحله تولید رخ می‌دهد.)

Tarizzo می‌گوید: «تضمینی نبود که SEC از ما حمایت کند، اما دستورالعمل جدید نشان می‌دهد که به احتمال زیاد ما پیروز خواهیم شد. دستورالعمل جدید بسیاری از اهرم‌های اپل را در این فرآیند از بین برد.»

شرکت‌ها به طور معمول تصمیمات سهامداران را نادیده می‌گیرند، و بسیاری تصور می‌کردند که اپل به تصمیم Green Century به همان شیوه پاسخ می‌دهد، اما دقیقاً عکس آن اتفاق افتاد. برخی از بزرگترین رقبای اپل در حال حاضر سیاست‌های حق تعمیر را پذیرفته‌اند و فشار بیشتری را بر این شرکت وارد کرده‌اند. ماه گذشته، مایکروسافت با اولین قطعنامه حق تعمیر که توسط سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی As You Sow در ماه ژوئن (خردادماه) ارائه شد موافقت کرد. این قطعنامه از مایکروسافت خواسته بود تا مزایای زیست محیطی و اجتماعی افزایش دسترسی به تعمیر را مطالعه کند. مایکروسافت نه تنها با انجام چنین مطالعه‌ای موافقت کرد، بلکه تا پایان سال 2022 براساس آن‌ها عمل کرد. این کار مایکرویافت فشار مضاعفی را روی اپل ایجاد کرد تا این قعطنامه را بپذیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا