Xbox Game Pass

شاون لیدن مدل تجاری Xbox Game Pass را زیر سوال برد

شاون لیدن، رئیس سابق پلی‌استیشن، با زیر سوال بردن مدل تجاری Xbox Game Pass اظهار داشت در شرایط فعلی ارائه‌ی یک سرویس اشتراکی ۹.۹۹ دلاری توجیه اقتصادی ندارد.

شاون لیدن در دوران حضور خود در پلی‌استیشن، مقام اجرایی و مدیریتی شامل معاونت Sony Computer Entertainment اروپا، مدیرعامل Sony Interactive Entertainment در آمریکا و ریاست SCE را در ژاپن بر عهده داشت. همچنین هنگامی که در سال 2019 از این شرکت جدا شد نیز مسئولیت ریاست استودیوهای جهانی پلی‌استیشن را عهده‌دار بود. وی اخیراً در مصاحبه‌اش با نشریه GamesIndustry.biz که روز سه شنبه منتشر شد و بر انتصاب اخیر وی در هیئت مشاوره Streamline Media Group تمرکز داشت، در رابطه با مدل تجاری Xbox Game Pass و پتانسیل آن برای توسعه بازار کنسول ابراز تردید کرد.

ایکس‌باکس گیم پس در ژوئن 2017 (خردادماه) کار خود شروع کرد. کاربران این سرویس اشتراکی با پرداخت مقداری پول به صورت ماهیانه به تعداد زیادی بازی دسترسی پیدا می‌کنند و تا زمانی که اشتراک آن‌ها به پایان نرسیده باشد می‌توانند بازی‌‌ها را تجربه کنند. این سرویس به مرور زمان به مرکز فعالیت‌های مایکروسافت در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شد و توانست تا ژانویه 2021 (دی‌ماه) بیش از 18 میلیون مشترک را به سوی خود جذب کند.

سونی بارها اعلام کرد مدل تجاری گیم پس در اکوسیستم پلی‌استیشن قابل اجرا نیست. جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن در ماه سپتامبر (شهریور) سال گذشته در مصاحبه با GI.biz گفته بود مدل تجاری همانند Xbox Game Pass در پلی‌استیشن پایدار نخواهد بود، زیرا بودجه‌ی ساخت برخی از بازی‌های انحصاری آن بیش از 100 میلیون دلار است. شاون لیدن که در سال توسعه‌ی بازی‌های AAA را ناپایدار دانسته، پیشنهاد کرد که مدت زمان گیم‌پلی بازی و قیمت آن باید با بودجه در نظر گرفته شده مطابقت داشته باشد. وی دراین‌باره می‌گوید:

توسعه یک بازی 120 میلیون دلاری با سرویس اشتراکی که ماهانه 9.99 دلار هزینه دارد توجیه اقتصادی ندارد. شما باید در یک سرویس اشتراکی حداقل 500 میلیون کاربر فعال داشته باشید تا بتوانید فقط بودجه‌ی سرمایه‌گذاری شده‌ی خود را بازگردانید.

به همین دلیل است که در حال حاضر شما باید در این موقعیت ضرر مالی را بپذیرید تا این جامعه‌ی پایه را تشکیل دهید. همچنین در شرایطی که فقط 250 میلیون کنسول در دست گیمرها داریم، نمی‌توانیم به نیم میلیارد مشترک برسیم. پس چطور می‌توان این مسئله را حل کرد؟ هنوز هیچ‌کس پاسخ این سؤال را نمی‌داند.

طبق آمار، تعداد افرادی که امروزه کنسول در اختیار دارند حدود 250 میلیون نفر بوده که از سال ۱۹۹۰ تاکنون ثابت باقی مانده است. شاون لیدن در ادامه اظهارات خود گفته فکر نمی‌کند که Xbox Game Pass و فناوری کلاود گیمینگ بتوانند به افزایش این تعداد کمک کنند.

سرویس Xbox Game Pass Ultimate با هزینه‌ ماهانه‌ ۱۵ دلار ارائه می‌شود که در آن کاربران می‌توانند بازی‌ها را از طریق کلاود نیز تجربه کنند. Xbox Cloud Gaming در ابتدا تنها در دسترس کاربران Android بود، اما بعدها به PC و iOS نیز راه یافت تا کاربران این دو سیتسم‌عامل نیز بتوانند از خدمات سرویس مورد نظر استفاده کنند. طبق بیانیه‌ی مایکروسافت، این اقدام سبب شد میلیاردها دستگاه دیگر به اکوسیستم ایکس‌باکس دسترسی یابند. شاون لیدن دراین‌باره می‌گوید:

البته، اگر تلفن‌های همراه را اضافه کنید، صدها میلیون مشترک دیگر به مجموعه اضافه خواهد شد، اما این مشترکین دسته‌بندی مجزایی محسوب می‌شوند. با گذشت زمان آموختیم که موبایل لزوماً دروازه ورود به دنیای کنسول نیست، بلکه فقط ابزاری دیگری است که مردم در برخی تایم‌های روز بتوانند خود را با آن سرگرم کنند.

مردم کنسول نمی‌خرند که فلز و پلاستیک بیشتری را به اتاق نشیمن خود اضافه کنند، بلکه آن‌‌ها برای دسترسی به محتوا، کنسول می‌خرند. اگر برای انتقال محتوا به خانه‌های مردم راه دیگری جز استفاده از این جعبه را سراغ دارید، بله حق با شماست. همه به شیوه‌ای به استریمینگ دسترسی دارند، اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد دسترسی شما به یک اتصال اینترنت مناسب و پرسرعت است و هنوز مدل‌های تجاری مناسبی که برای این مسائل کارساز باشد، ایجاد نشده است.

مایکروسافت در ماه ژوئن (خردادماه) اعلام کرد که قصد دارد با تولیدکنندگان جهانی تلویزیون‌های هوشمند همکاری کرده تا امکان تجربه بازی‌های ایکس‌باکس را برای تمام تلویزیون‌هایی که توانایی اتصال به اینترنت را دارند، فراهم کند. همچنین این شرکت می‌خواهند دستگاه‌های استریمینگ خود را نیز تولید کرده تا بازی‌های کلاود را بدون نیاز به کنسول به هر تلویزیون یا مانیتوری منتقل کند.

براساس گزارش‌های رسمی، Xbox Game Pass هنوز مشترکان کافی برای سودآوری آن جمع نکرده، با این حال فیل اسپنسر، رئیس Xbox، اکتبر سال گذشته (مهرماه) اعلام کرد این شرکت برنامه‌ای برای افزایش قیمت خدمات خود ندارد. وی در پادکست Dropped Frames دراین‌باره می‌گوید:

ما از ارزش فعلی سرویس گیم پس راضی هستیم و معتقدیم که این مدل تجاری، کاملاً پایدار است.

آپدیت: در روز سه شنبه، ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، ادعا کرد Xbox Games Pass «به سرعت در حال رشد است»، زیرا مشترکین این سرویس در مقایسه با کاربران دیگر تقریباً 40 درصد بازی‌های بیشتر و 50درصد زمان بیشتری را صرف تجربه بازی‌ها می‌کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا