DuckDuckGo می‌تواند از اطلاعات شخصی کاربران اندروید محافظت کند

چگونه DuckDuckGo می‌تواند از اطلاعات شخصی کاربران اندروید محافظت کند؟

DuckDuckGo یک موتور جستجوی اینترنتی است (مانند گوگل) که بر محافظت از حریم خصوصی جستجوگران و نیز اجتناب از پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی که بر اساس نتایج جستجوی شخصی ظاهر می‌شوند، تمرکز دارد. بر همین اساس، DDG نتایج جستجو را از طریق مزارع محتوا (بر اساس محتوای جستجو شده توسط هر فرد، الگوریتم جستجو توسط گروهی از مهندسان کامپیوتر شکل می‌گیرد که به عنوان مزارع محتوا شناخته می‌شود) نشان نمی‌دهد و از APIهای مختلف سایر وب‌سایت‌ها برای نمایش نتایج سریع به پرسش‌های جستجو شده، استفاده می‌کند و برای لینک‌های سنتی نیز از کمک شرکای خود (عمدتا bing و…) استفاده می‌کند. اما چگونه DuckDuckGo می‌تواند از اطلاعات شخصی کاربران اندروید محافظت کند؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم بگذارید ابتدا اندکی با نحوه کار موتور جستجو گوگل و تفاوت آن با DuckDuckGo آشنا شویم. آیا می دانستید وقتی در گوگل جستجو می‌کنید، تاریخچه جستجوی شما برای همیشه در مخزن اطلاعاتی گوگل حفظ می‌شود؟ این بدان معناست که آنها از هر جستجویی که تا به حال در این جستجوگر انجام داده‌اید با خبر هستند. این موضوع به تنهایی می‌تواند بسیار ترسناک باشد، اما جالب است که بدانید این فقط بخش کم عمق استخر بسیار عمیقی از داده‌ها است که آنها سعی می‌کنند از مردم جمع آوری کنند. چیزی که بیشتر مردم متوجه آن نمی‌شوند این است که حتی اگر مستقیماً از هیچ یک از محصولات و اپلیکیشن‌های گوگل استفاده نکنید، آنها همچنان در تلاش هستند تا آنجا که می‌توانند شما را ردیابی کنند. ردیاب‌های گوگل در ۷۵ درصد از میلیون‌ها وب‌سایت برتر یافت شده‌اند؛ یعنی، آن‌ها همچنان سعی می‌کنند تا جای ممکن به هر کجای اینترنت که می‌روید، ردیابی کنند و در تلاش هستند سابقه مرور شما را به طور کامل تصاحب کنند!

همچنین بیشتر مردم نمی‌دانند که گوگل اکثر تبلیغاتی را که در اینترنت و برنامه‌ها می‌بینید، مدیریت و اجرا می‌کند. در واقع آنها دیگر یک شرکت جستجو نیستند بلکه یک شرکت ردیابی هستند. تا آنجا که می‌توانند این تبلیغات‌های مزاحم و سرزده را بررسی و مدیریت می‌کنند؛ از ضبط مدت زمانی که هر بار آنها را می‌بینید، جایی که آنها را دیده‌اید گرفته تا اینکه آیا بر روی آنها کلیک کرده‌اید یا نه و… همه و همه برای آن است که بهترین بازدهی و بهره‌وری را از تبلیغات‌ها و محتوایی که برایتان ارسال می‌کنند، دریافت کنند.

اما این همه ماجرا نیست…

اگر از محصولات گوگل استفاده کنید

اگر از محصولات گوگل استفاده کنید، سعی می‌کنند حتی بیشتر از یک سرچ ساده را ردیابی کنند. گوگل علاوه بر ردیابی همه چیزهایی که تا به حال در نوار جستجو، سرچ کرده‌اید، هر ویدیویی را که تا به حال در YouTube تماشا کرده‌اید نیز ردیابی می‌کند. در واقع بسیاری از مردم نمی‌دانند که گوگل مالک YouTube است. اما حالا تو می‌دانی.

و اگر از اندروید استفاده می‌کنید (بله، گوگل مالک آن است) معمولاً گوگل موارد زیر را ردیابی می‌کند:

  • هر مکانی که از طریق سرویس‌های مکانی گوگل قصد دارید بروید یا در آنجا بوده‌اید
  • هر چند وقت یکبار از اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنید، چه زمانی از آنها استفاده می‌کنید، کجا از آنها استفاده می‌کنید و برای تعامل با چه کسانی از آنها استفاده می‌کنید (این موارد با هر متر و معیاری بیش از اندازه است!)
  • همه پیام‌های متنی شما، که برخلاف iOS، به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری نشده‌اند
  • تصاویر شما (حتی در برخی موارد آنهایی که حذف کرده‌اید).

اگر از Gmail استفاده می‌کنید، مطمئناً همه ایمیل‌های شما را نیز دارند. اگر از Google Calendar استفاده می‌کنید، همه برنامه‌های شما را می‌دانند. در مورد ساز و کار این کمپانی آمریکایی یک الگو وجود دارد: برای همه محصولات گوگل (Hangouts، Music، Drive، و غیره) می‌توانید سطح یکسانی از ردیابی را انتظار داشته باشید. یعنی تقریباً هر چیزی را که بتوانند ردیابی کنند، ردیابی خواهند کرد.

اوه راستی اگر از Google Home استفاده می‌کنید، آنها یک ضبط زنده از هر فرمانی که شما (یا هر شخص دیگری) تا به حال به دستگاهتان داده‌اید، ذخیره می کنند! بله، درست شنیدید (در واقع می‌شود گفت آنها هم شنیدند!). می‌توانید تمام مواردی که تا به امروز به Google Home دستور داده‌اید به صورت ضبط شده در صفحه Google Activity خود بررسی کنید.

اساساً، اگر به آنها اجازه دهید (مثلاً گزینه Allow … to Record your calls که همه ما بدون توجه به درخواست برنامه آن را تأیید می‌کنیم)، تقریباً هر کاری را که در اینترنت انجام می‌دهید، ردیابی می‌کنند. جالب است، حتی اگر به آن‌ها بگویید که دیگر شما را ردیابی نکنند، باز هم شما را ردیابی می‌کنند. مثلاً با سابقه موقعیت مکانی که از شما ذخیره کرده‌اند.

شما به یکی از محصولات گوگل تبدیل می‌شوید

به هرحال چرا گوگل سعی در جمع‌آوری همه اطلاعات شما دارد؟ پاسخ این سؤال ساده است همانطور که گفته شد، گوگل دیگر تنها یک شرکت جستجوگر نیست، آنها اکنون یک شرکت ردیابی هستند. همه این نقاط داده اینترنت به گوگل اجازه می‌دهد تا یک نمایه بسیار قوی درباره شما ایجاد کند. با نگه داشتن و ذخیره ‌زبانه‌های (Tabs) مواردی که در اینترنت جستجو می‌کنید می‌توان گفت آنها، حداقل از جهاتی، ممکن است شما را بهتر از خودتان بشناسند. گوگل از نمایه شخصی شما برای فروش تبلیغات نه تنها در موتور جستجوی خود، بلکه در بیش از سه میلیون وب‌سایت و اپلیکیشن دیگر استفاده می‌کند. هر بار که از یکی از این وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها بازدید می‌کنید، گوگل با تبلیغات هدفمند شما را احاطه می‌کند. اگر خوب به این موضوع فکر کنید متوجه خواهید سیاست‌گذاری پشت آن استثماری است. با اجازه دادن به گوگل برای جمع‌آوری این همه اطلاعات، به صدها هزار تبلیغ‌کننده اجازه می‌دهید بر اساس داده‌های شخصی و حساس شما، به شما تبلیغات ارائه بدهند. همه افراد درگیر در این موضوع از اطلاعات شما سود می برند، به غیر از شما. شما خود محصول هستید!

لازم نیست اینگونه باشد. کاملاً امکان‌پذیر است که یک تجارتِ مبتنی بر وب بدون اینکه شما را به محصول خود تبدیل کند سودآور باشد؛ شرکت DuckDuckGo از سال 2014، بدون ذخیره یا به اشتراک گذاشتن هیچ گونه اطلاعات شخصی در مورد افراد، سودآور بوده است. در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مدل کسب و کار DuckDuckGo بخوانید و ببینید که آیا DuckDuckGo می‌تواند از اطلاعات شخصی کاربران اندروید محافظت کند یا نه.

فلسفه برخی افراد این است که “ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم”

برخی ممکن است استدلال کنند که “چیزی برای پنهان کردن” ندارند، بنابراین نگران اطلاعاتی که گوگل از آنها جمع‌ آوری و ذخیره کرده است، نیستند اما این ایده به دلایل بسیار زیادی ایراد دارد. همه افراد اطلاعاتی دارند که می‌خواهند خصوصی نگه دارند؛ آیا وقتی به دستشویی می‌روید در را نمی‌بندید؟ حریم خصوصی مربوط به کنترل اطلاعات شخصی شماست. شما نمی‌خواهید آنها را در دست هر کسی داشته باشید، و مطمئناً نمی‌خواهید دیگران بدون رضایت یا مشارکت شما از آنها سود ببرند. علاوه بر این، حریم خصوصی برای نهادهای دموکراتیک مانند رای دادن و موقعیت‌های روزمره، مانند دریافت مراقبت‌های پزشکی و انجام تراکنش‌های مالی و… ضروری است. بدون آن، ممکن است آسیب‌های قابل توجهی شامل حال شما شود.

در سطح فردی، فقدان حریم خصوصی منجر به قرار دادن شما در حباب پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی،سوءاستفاده‌های تبلیغاتی، تبعیض، کلاهبرداری و سرقت هویت می‌شود. در سطح اجتماعی، می‌تواند منجر به عمیق‌تر شدن دو قطبی‌های اجتماعی و گسترش شکاف طبقاتی و سوءاستفاده‌های اجتماعی شود که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن بوده‌ایم.

شما می‌توانید بدون گوگل زندگی کنید

در واقع، گوگل تلاش می‌کند بیش از حد، اطلاعات کاربرانش را ردیابی کند. این وحشتناک است و در یک کلام، اطلاعاتی که توسط این کمپانی جمع‌آوری می‌شود بیشتر از آن چیزی است که یک شرکت باید در مورد هر کسی داشته باشد. خوشبختانه، راه‌های خوبی برای کاهش اثر ردپای گوگل، حتی نزدیک به صفر، وجود دارد! اگر آماده‌اید که بدون گوگل زندگی کنید، توصیه‌هایی برای سرویس‌های جایگزین مجموعه محصولاتشان و همچنین دستورالعمل‌هایی برای پاک کردن سابقه جستجوی گوگل شما داریم. در ابتدا ممکن است احساس کنید در دام دنیای گوگل گرفتار شده‌اید و آزادی از این جهان غیرممکن است، اما ما به شما می‌گوییم رهایی از آن امکان‌پذیر است.

برای شروع، تنها عوض کردن موتور جستجویتان برای همه جستجوها، می‌تواند بسیار مفید باشد. بألاخره شما صمیمی‌ترین و خصوصی‌ترین سوالات خود را با موتور جستجوی خود در میان می‌گذارید. آیا این جستجوگر نباید این سؤالات را خصوصی نگه دارد؟ اگر از اپلیکشین و افزونه DuckDuckGo استفاده کنید، نه تنها جستجوهای خود را ناشناس می‌کنید، بلکه گسترده‌ترین و تهاجمی‌ترین ردیاب‌های گوگل را هنگام وبگردی مسدود می‌کنید.

اگر با DuckDuckGo آشنا نیستید، باید بدانید این کمپانی با محوریت قرار دادن “حفظ حریم خصوصی اینترنتی” خدمات خود را ارائه می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا به طور یکپارچه کنترل اطلاعات شخصی خود را به صورت آنلاین، بدون هیچگونه معاوضه‌ای انجام دهید. DDG یک موتور جستجوی جایگزین برای Google است و با آدرس https://duckduckgo.com کار می‌کند؛ همچنین یک اپلیکیشن تلفن همراه و افزونه مرورگر دسکتاپ را هم ارائه می‌دهد تا از شما در برابر گوگل، فیسبوک و سایر ردیاب‌ها محافظت کند. صرف نظر از اینکه در کجای اینترنت قرار دارید می‌توانید از این پس از DuckDuckGo استفاده کنید.

اپلیکیشن جدید محافظت از ردیابی‌ها

چه بدانید یا نه اپلیکیشن‌های موجود در گوشی‌های هوشمند اندرویدی شما فعالیتتان را ردیابی می‌کنند و داده‌های مربوط به شما را به اشخاص ثالث ارسال می‌کنند، به همین دلیل است که DuckDuckGo اپلیکیشن جدید خود با ویژگی محافظت از ردیابی‌ها را راه‌اندازی می‌کند.

ردیاب‌هایی که در حال حاضر در بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب استفاده می‌شوند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند فعالیت‌هایتان مانند جایی که هستید، کاری که انجام می‌دهید، جایی که بوده‌اید و حتی اینکه چند ساعت خواب شبانه داشته‌اید، بدون اینکه بدانید، ثبت کنند. در واقع، 96 درصد از اپلیکیشن‌های رایگان محبوب اندرویدی که توسط DuckDuckGo و با استفاده از رتبه‌بندی AndroidRank.org تست شده‌اند، حاوی ردیاب‌های شخص ثالث پنهان بوده‌اند. از این برنامه‌ها، 87 درصد، داده‌ها را به گوگل و 68 درصد، داده‌ها را به فیسبوک ارسال می‌کردند. گزارش AppCensus نیز نتایج مشابهی را ثبت کرده است.

اپلیکیشن جدید محافظت از ردیاب‌های DuckDuckGo برای اندروید کاملاً رایگان است و ردیاب‌هایی را که در اپلیکیشن‌های شرکت‌های شخص ثالث دیگر (مثل اینستاگرام، واتس‌اپ و…) شناسایی می‌کند، مسدود می‌سازد و اکنون این قابلیت مستقیماً در برنامه اندرویدی DuckDuckGo تعبیه شده است. پس از فعال شدن این ویژگی، برنامه تشخیص می‌دهد که سایر اپلیکیشن‌های اندرویدی شما چه زمانی داده‌ها را به شرکت‌های ردیابی شخص ثالث ارسال می‌کنند و آن درخواست‌ها را مسدود می‌کند. کاربران نهایی می‌توانند با خیال راحت از اینکه دیگر ردیابی نمی‌شوند از اپلیکیشن‌های خود به روال قبلی استفاده کنند.

اپلیکیشن محافظت از ردیاب‌ها، در پس‌زمینه اجرا می‌شود و مدام به مسدود کردن ردیاب‌های شناسایی شده در همه اپلیکیشن‌های شما حتی زمانی که خواب هستید ادامه می‌دهد. DuckDuckGo همچنین قصد دارد به کار خود برای شناسایی و محافظت در برابر ردیاب‌های جدید استمرار ببخشد.

با اینکه اپلیکیشن محافظت از ردیاب‌ها یک VPN نیست اما گوشی هوشمند اندرویدی شما آن را به عنوان یک VPN تشخیص می‌دهد؛ زیرا، این قابلیت از اتصال VPN محلی استفاده می‌کند. این بدان معنی است که دقیقاً محافظت از ردیاب ها در دستگاه شما انجام در حال انجام شدن است و داده‌های موجود در اپلیکیشن‌های شما هرگز از طریق یک سرور خارجی هدایت نمی‌شود. اما سؤال اینجاست برای کاربرانی که مجبور به استفاده از سرویس‌های VPN هستند چه سازوکاری وجود دارد؟ با گفتگویی که TechRadar Pro با یکی از سخنگویان DuckDuckGo داشته است این مسئله این طور پاسخ داده است که هنگام استفاده از سرویس VPN باید اپلیکیشن محافظت از ردیاب‌ها را خاموش کنید. با این حال، یک یادآوری برای برنامه وجود خواهد داشت که مطمئن شوید پس از قطع اتصال خود از VPN، آن را دوباره فعال می‌کنید.

کاربرانی که علاقه‌مند به جلوگیری از ردیابی اطلاعات موجود در اپلیکیشن‌های خود هستند، می‌توانند اپلیکیشن DuckDuckGo را برای اندروید دانلود کرده و به منوی تنظیمات آن مراجعه کنند تا به لیست انتظار خصوصی قابلیت جدید “محافظت از ردیاب‌ها” این برنامه بپیوندند.

اکنون سؤال اول را دوباره از شما می‌پرسیم؛ آیا DuckDuckGo می‌تواند از اطلاعات شخصی کاربران اندروید محافظت کند؟

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا