کوالکام نام پرچمداران بعدی خود را تغییر می‌دهد

کوالکام نام پرچمداران بعدی خود را تغییر می‌دهد؛ جزئیات جدیدی از اسنپدراگون سری 8 نسل 1 مشخص شد

بألاخره پس از 14 سال، کوالکام نام پرچمداران بعدی خود را تغییر می‌دهد و به جای استفاده از اعداد و ارقام چند رقمی، تنها از دو عدد برای نشان دادن سری و نسل پردازنده‌های خود استفاده می‌کند؛ مشابه رویکرد اینتل، این بار کوالکام این رویه را برای نام‌گذاری تراشه‌های خود پیاده می‌کند. در انتهای این ماه، نشستی بین سران اسنپدراگون دایر می‌شود که انتظار داریم در مورد چگونگی برنامه‌ریزی‌های کوالکام برای به چالش کشیدن گوگل و اپل اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

هر سال، کوالکام پردازنده‌های جدیدتر و سریع‌تری را معرفی می‌کند که در جدیدترین گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شوند. امسال هم تفاوتی با سال‌های قبل ندارد و ما منتظر نسل جدید پردازنده‌های این شرکت آمریکایی هستیم ولی کوالکام در حال تغییر است. در حالیکه تمام جزئیات مربوط به آخرین پردازنده اسنپدراگون این کمپانی را نمی‌دانیم، اما طبق آخرین گزارش‌ها مشخص شده است که نام جدیدی خواهد داشت: اسنپدراگون سری 8.

دیگر از این پس، کوالکام به تراشه‌های داخل گوشی‌های هوشمند مانند Samsung Galaxy S21 و OnePlus 9 Pro با سه عدد اشاره نمی‌کند (مثلاً Snapdragon 888). در عوض، کوالکام از یک عدد یک رقمی برای تمایز قائل شدن بین نسل‌های پردازنده‌ها استفاده می‌کند، مشابه آنچه که اینتل برای دسته‌بندی پردازنده‌هایش به کار می‌برد. طبق یک بیانیه رسمی مطبوعاتی، کوالکام نام پرچمداران بعدی خود را تغییر می‌دهد؛ ضمن این بیانیه کوالکام اعلام کرده است برای نام‌گذاری پردازنده‌های خود تنها «از یک عدد تک رقمی برای مشخص کردن شماره نسل استفاده خواهد کرد و این نام‌گذاری با پلتفرم سری 8 اسنپدراگون شروع می‌شود.» همچنین نام برند کوالکام از اسنپدراگون جدا شده است و تنها از اسم اسنپدراگون برای پردازنده‌های جدید استفاده می‌شود به عبارت دیگر، از این پس نام کوالکام را روی لوگوها یا گرافیک‌ها نخواهید دید. ( همچنین ویدئوی معارفه نیز از سوی کوالکام در کانال یوتیوب قرار داده شده است!)

در بخش‌های دیگر نیز قسمت‌های اضافه، از بین رفته است. کوالکام از یک پالت رنگ طلایی برای بسته‌بندی پردازنده جدید استفاده می‌کند تا بدین صورت نشان بدهد، محصولات خود را با بالاترین عملکرد و کیفیت عرضه خواهد کرد. همچنین دیگر برای استفاده از 5G در پردازنده‌های خود برندسازی و تبلیغات نمی‌کند؛ زیرا، بر این عقیده است که با حرکت رو به جلو و در آینده پیشِ رو، «5G یک امر مسلم خواهد بود» و دیگر نیازی به تبلیغات برای این قابلیت نیست. برای افراد ناآشنا، لازم به ذکر است که نام سه رقمی کوالکام راهی برای شناسایی تراشه در یک تلفن همراه بوده است. مثلاً، در اسنپدراگون 888، به طور کلی شماره اول به “سطح” تراشه مربوط می‌شود، مانند اینکه آیا این تراشه برای یک گوشی همراه پرچمدار است یا میان‌رده. به عنوان مثال، اسنپدراگون 800 به خانواده‌ای از تراشه‌های این کمپانی که برای دستگاه‌های پیشرفته و پرچمدار (یا پرچمدارکش) استفاده می‌شود، اشاره می‌کند و دومین تا آخرین عدد؛ یعنی، اسنپدراگون 400 نیز به سخت‌افزار سطح پایه اشاره دارد. اعداد دوم و سوم معمولاً به اینکه تراشه در کدام نسل و چرخه انتشار قرار دارد، مربوط می‌شوند. هر چه دو عدد آخر بیشتر باشد، انتشار جدیدتر است؛ به عنوان نمونه اسنپدراگون 865 و 888 هر دو برای گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌شوند و نسل هشتمی هستند اما سری 6 نسبت به سری 8 قدیمی‌تر است و امکانات کمتری دارد. همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با با تمام پردازنده‌ها تلفن هوشمند کوالکوم مراجعه کنید. ولی خُب اکنون کوالکام به پایان دوران خط اعداد برای نام‌گذاری پردازنده‌ها نزدیک شده است، بنابراین استفاده از اعداد یک رقمی به طور موثرتری شمارش را از ابتدا شروع می‌کند و به این برند امکان بیشتری برای افزایش تعداد نسخه‌ها می‌دهد.

کوالکام پیش از این یک تغییر نام تجاری مشابه را تجربه کرده است، اما این بار چیزی بیشتر از یک بازی با اعداد به نظر می‌رسد. این تغییر نام، فرصتی برای این برند است تا دوباره متولد شود و رویه و فلسفه کاری خود را تغییر دهد. همانطور که خود بهتر می‌دانید اپل برای گوشی‌های خود تراشه اختصاصی سری A دارد، سامسونگ برای بازارهای غیرآمریکایی از پردازنده Exynos انحصاری خود استفاده می‌کند اخیراً خبر تغییرات گسترده‌ی مدیاتک، با معرفی پردازنده پرچمدار جدیدشان به نام دایمنسیتی 9000 نشان از نفوذ هر چه بیشتر این کمپانی تایوانی در بازار تراشه‌های گوشی می‌دهد. شاید معرفی آخرین گوشی پرچمدار گوگل به نام Google Pixel 6 با تراشه اختصاصی گوگل تنسور، زنگ خطری برای کوالکام بوده است تا به طور گسترده به فکر تغییر و پیشرفت باشد.

نشستی بین سران اسنپدراگون در پایان نوامبر برگزار می‌شود که ضمن آن، کوالکام جزئیات بیشتری در مورد تراشه‌های جدید خود ارائه خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا