Exynos 2100

تراشه Exynos 2100 سامسونگ پیش از رونمایی سری Galaxy S21 معرفی شد

تراشه Exynos 2100 که قرار است وظیفه پردازش داده‌ها در سری Galaxy S21 را بر عهده گیرد با لیتوگرافی 5 نانومتری EVU، هسته کورتکس X1 و مودم 5G یکپارچه معرفی شد.

تراشه Exynos 2100 با لیتوگرافی 5 نانومتری EVU، مودم 5G مجمتمع و بهره‌وری قابل توجه در زمینه کارایی و مصرف انرژی در مقایسه با نسخه قبلی خود، Exynos 990، معرفی شد. Exynos 2100 نخستین تراشه پرچمدار سامسونگ می‌باشد که به مودم 5G مجمتع مجهز شده و از هسته پردازشی جدید X1 آرم با فرکانس‌کاری 2.9 گیگاهرتز بهره می‌برد. این تراشه از چیدمان سه سطحی شامل یک هسته قدرتمند کورتکس X1، سه هسته متوسط کورتکس A78 و چهار هسته کم‌مصرف کورتکس A55 استفاده می‌کند که در مقایسه با نسل گذشته بهبود عملکرد 30 درصدی را در زمینه پردازش چند هسته‌ای ارائه می‌دهد. مودم 5G یکپارچه جدید سامسونگ نیز امکان دریافت هر دو شبکه زیر 6 گیگاهرتز (sub-6GHz) و امواج میلی‌متری (mmWave) را برای شما فراهم می‌کند. همچنین به منظور ایجاد یک پوشش شبکه قوی و قابل اطمینان از نسل‌های گذشته شبکه تلفن همراه شامل 3G WCDMA، 2G GSM/CDMA و 4G LTE نیز پشتیبانی می‌کند. مودم بکارگرفته شده در Exynos 2100 امکان دسترسی به سرعت بارگیری 7.35 گیگابیت در ثانیه روی شبکه مبتنی بر امواج میلی‌متری، 5.1 گیگابیت در ثانیه روی شبکه مبتنی بر امواج دارای فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و 3 گیگابیت در ثانیه روی شبکه مبتنی بر شبکه LTE را فراهم می‌کند. مصرف انرژی این تراشه در مقایسه با نسخه قبلی 20 درصد بهبود داشته است، این درحالی است که عملکرد متوسط آن نیز شاهد افزایش 10 درصدی بوده است. سامسونگ دلیل این بهبود کارایی قابل توجه را به استفاده از لیتوگرافی 5 نانومتری مبتنی بر EVU برای ساخت هشت هسته این پردازنده نسبت داده است. این غول فناوری کره‌ای همچنین بیان می‌کند عملکرد گرافیکی Exynos 2100 نیر به دلیل بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی 14 هسته‌ای Mali-G78 و سیستم مدیریتی چند IP بهبود عملکرد 40 درصدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پردازنده سیگنال‌های تصویر (Image Signal Processor یا به اختصار ISP) تراشه 2100 Exynos توانایی پشتیبانی از یک حسگر 200 مگاپیکسلی را دارا بوده و طبق گزارش‌های منتشر شده، سامسونگ درصدد ساخت سنسورهایی با وضوح تصویر 200 مگاپیکسلی می‌باشد. پردازنده ISP این تراشه همچنین امکان اتصال به شش سنسور مجزا را فراهم کرده و می‌تواند داده‌های حاصل از چهار حسگر را به صورت همزمان پردازش کند. این بدان معناست که تجربه عکسبرداری از طریق چند دوربین در این تراشه بسیار مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت و به نوعی ویژگی خارق‌العاده این تراشه جدید به حساب خواهد آمد. 2100 Exynos امکان ضبط ویدیو با وضوح تصویر 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه را نیز ارائه می‌دهد. بنابراین امکان ضبط ویدیو‌هایی با سرعت پایین (کندنمایی یا Slow motion) در وضوح تصویر بالا نیز وجود خواهد داشت. به این موارد امکان ضبط ویدیوهای 8K با نرخ 60 فریم در ثانیه را نیز اضافه کنید.

همانطور که می‌دانید سامسونگ تلفن‌های هوشمند پرچمدار خود را در دو نسخه با تراشه‌های جداگانه روانه بازار می‌کند. به این صورت که در آمریکا شمالی و کره جنوبی دستگاه‌های سطح بالا این شرکت با تراشه Snapdragon عرضه می‌شوند. این در حالی است که پرچمدارهای سامسونگ در سایر بازارها از تراشه Exynos بهره می‌برند. به همین دلیل و از آنجایی که پرچمدار جدید این غول فناوری کره‌ای، Galaxy S21، نیز از این قاده مستثنی نخواهد بود، میزان عملکرد تراشه 2100 Exynos در مقابل رقیب امریکایی خود از اهمیت بالایی برخوردار است. برخلاف سال‌های گذشته و به لطف پیشرفت‌هایی که سامسونگ در 2100 Exynos به آن دست یافته است، به نظر می‌رسد سرانجام شاهد یک عملکرد برابر در هردو نسخه پرچمدار سامسونگ باشیم. در حال حاضر این تراشه در مرحله تولید انبوه قرار دارد و ما خوشحال خواهیم شد که بدانیم آیا سامسونگ در نهایت شکاف عملکردی بین تراشه‌های اختصاصی خود و کوالکوم را برطرف می‌کند یا خیر. برای این منظور باید تا زمان معرفی Galaxy S21 صبر کنیم. شما می‌توانید ویدیو سامسونگ برای معرفی تراشه Exynos 2100 را در این لینک مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا