هر آنچه از رویداد "One More Thing" اپل می‌دانیم

هر آنچه از رویداد “One More Thing” اپل انتظار داریم

سومین رویداد اپل طی چند ماه گذشته کمتر از چند ساعت دیگر برگزار می‌شود. رویدادی‌های قبلی این شرکت روی نسل جدید اپل‌واچ، آیفون و آیپد متمرکز شده بودند. اما این غول فناوری ایالات متحده در رویداد “One More Thing” تمرکز خود را معطوف به اپل سیلیکون و سری مک خواهد کرد.

اپل سیلیکون

انتظار می‌رود اپل بخش عمده‌ای از رویداد پیش‌رو را صرف بیان برنامه بلند مدت خود به منظور مجهز کردن رایانه‌های مک به پردازنده‌های اختصاصی اپل سیلیکون کند. کوپرتیونی‌ها نخستین‌بار در کنفرانس کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) امسال که در ماه ژوئن (خردادماه) برگزار شده بود، این خبر را اعلام کردند. حتی این شرکت به شوخی اظهار کرد که اولین رایانه مک با پردازنده اختصاصی اپل سیلیکون در سال 2020 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

هر آنچه از رویداد "One More Thing" اپل می‌دانیم

در حال حاضر، اپل از پردازنده‌های اینتل در سری مک خود استفاده می‌کند. اما این نخستین‌بار نیست که این شرکت مک را به یک پردازنده با معماری جدید مجهز می‌کند. در حقیقت، ساکنین کوپرتینو در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان 2005 اعلام کرده بودند که قصد دارند بجای پردازنده‌های PowerPC، از پردازنده‌های اینتل در سری مک استفاده کند. با مجهز شدن رایانه‌های اپل به پردازنده اپل سیلیکون، این شرکت کنترل بیشتری روی جدول زمان‌بندی و میزان تراشه تولید شده برای مک خواهد داشت. نیاز به گفتن نیست که روابط اپل و اینتل طی چند سال گذشته در وضعیت مساعدی قرار ندارد و این شرکت تولیدکننده پردازنده به دلیل تاخیرهایی که در زمان تحویل تراشه‌های سری مک داشته بارها کوپرتیونی‌ها را به دردسر انداخته است. این درحالی است که اپل با تولید آیفون و آیپد مهارت مثال‌زدنی خود در توسعه پردازنده‌های خاص را نشان داده است. اکنون این شرکت قصد دارد همین مسیر را در سری مک نیر طی کند و به یک تولیدکننده پردازنده دسکتاپ تبدیل شود. گفته می‌شود نخستین رایانه‌های سری مک که به پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم مجهز می‌شوند، از معماری تراشه A14 که پیشتر در آیپد ایر و آیفون 12 دیده بودیم، بهره می‌برند. با این حال، پردازنده‍‌های مورد بحث برای فضای بیشتر موجود در دستگاه‌های دسکتاپ و توان بیشتر آنها بهینه‌سازی خواهند شد. گفتنی است در ماه آوریل (فروردین‌ماه) بلومبرگ ادعا کرده بود که نخستین پردازنده مبتنی بر معماری آرم اپل از طراحی 12 هسته‌ای استفاده می‌کند.

مک بوک پرو 13 اینچی

هر آنچه از رویداد "One More Thing" اپل می‌دانیم

به تازگی نیز بلومبرگ گزارش جدیدی منتشر و در آن ادعا کرده است که یکی از نخستین رایانه‌های سری مک اپل که از تراشه مبتنی بر معماری آرم بهره می‌برد، نسخه جدید مک بوک پرو 13 اینچی خواهد بود. این خبر توسط افشاگری‌های L0vetodream و Ming-Chi Kuo در توییتر تایید شده است. همچنین انتظار می‌رود مک بوک پرو 13 اینچی جدید از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود نداشته باشد و تنها به پردازنده مبتنی بر معماری آرم اپل سیلیکون مجهز شود. بنابراین، نباید انتظار طراحی مجدد و چشمگیری داشته باشیم، در عوض باید خود را با ظاهر فعلی تطبیق داده و بیشتر روی مشخصات سخت‌افزاری دستگاه متمرکز شویم. گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد در سال 2021 نسخه جدید مک بوک پرو 14 اینچی را با طراحی مجدد و پردازنده اپل سیلیکون روانه بازار کند.

مک بوک ایر جدید

هر آنچه از رویداد "One More Thing" اپل می‌دانیم

همچنین بلومبرگ در گزارش دیگری اعلام کرده‌ است که به احتمال فراوان یکی دیگر از نخستین رایانه‌های سری مک که به پردازنده اختصاصی اپل سیلیکون مجهز خواهد شد، مک بوک ایر جدید خواهد بود. گفتنی است این شایعه نیز توسط افشاگران شناخته شده L0vetodream و Ming-Chi Kuo تایید شده است.همانند مک بوک پرو 13 اینچی، مک بوک ایر جدید نیز از نظر طراحی هیچ تغییری را به خود نخواهد دید و تنها به پردازنده اپل سیلیکون مجهز خواهد شد. اپل سیلیکون می‌تواند در اندازه و طراحی مک بوک ایر نقش مهمی را ایفا کند و سبب بهبود عمر باتری، عملکرد و قابلیت‌های حرارتی این رایانه رومیزی شود.

سایر مک بوک‌ها

به غیر از دو رایانه رومیزی مورد بحث، اپل در حال ساخت مک بوک پرو 16 اینچی جدید نیز می‌باشد. با این حال مشخص نیست که آیا اپل این مک بوک را در جریان رویداد امشب معرفی خواهد کرد یا خیر. از آنجایی که مک بوک پرو 16 اینجی جدید نسبت به دو دستگاه مورد بحث از قدرت سخت‌افزاری بیشتری برخوردار است و شامل یک پردازنده گرافیکی اختصاصی نیز خواهد بود. اینطور به نظر می‌رسد که ساکنین کوپرتینو در نظر دارند این رایانه رومیزی را در سال 2021 معرفی و روانه بازار کنند. گزارش‌های دیگری مبنی بر معرفی یک مک بوک 12 اینچی جدید به عنوان نخستین رایانه رومیزی اپل با پردازنده اپل سیلیکون نیز منتشر شده است. گفته می‌شود پردازنده‌های اختصاصی اپل به دلیل بهره‌گیری از معماری آرم بازده انرژی بالاتری دارند و می‌توانند 15 الی 20 ساعت شارژدهی داشته باشند. همچنین گفته می‌شود اپل در حال توسعه آی‌مک مینی جدید و آی‌مک پرو جدید نیز می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود دستگاه‌های مورد بحث در رویداد امشب معرفی نشده و اپل رونمایی از این رایانه‌ها را به سال 2021 موکول کند. به خاطر داشته باشید اپل اظهار کرده مجهز کردن تمام سری‌های مک به پردازنده‌های اپل سیلیکون حدود دو سال زمان می‌برد.

مک‌او‌اس بیگ سر (macOS 11 Big Sur)

در جریان رویداد امشب، اپل به احتمال فراوان زمان انتشار بروزرسانی macOS 11 Big Sur را اعلام خواهد کرد. کوپرتیونی‌ها در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان امسال از این بروزرسانی رونمایی کرده بودند. اما بروزرسانی مورد بحث هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته است. macOS 11 Big Sur یک بروزرسانی گسترده محسوب می‌شود و شامل یک رابط کاربری پیچیده و بازطراحی شده، برنامه‌های پیام‌رسان کاملا جدید، مرکز کنترل و مرکز اطلاع‌رسانی جدید و موارد دیگر می‌باشد. رایانه‌های رومیزی اختصاصی این شرکت که به پردازنده اپل سیلیکون مجهز شده‌اند با بروزرسانی macOS 11 Big Sur می‌توانند برنامه‌های آیپد و آیفون را در رایانه مک خود اجرا کنند. انتظار می‌رود که اپل بخش عمده‌ای از رویداد امشب را به نمایش اپلیکشین‌های آیفون و آیپد که در رایانه‌های مک اجرا می‌شوند، اختصاص دهد.

سایر احتمالات

صرف نظر از انتقال رایانه‌های رومیزی اپل به پردازنده‌های اختصاصی اپل سیلیکون، موارد دیگری نیز وجود دارد که اپل می‌تواند طی رویداد امشب از آنها رونمایی کند. هرچند بعید به نظر می‌رسد.

ایرپادز استودیو

مدت‌هاست که گزارش‌هایی مبنی بر عرضه هدفون‌های دورگوش اپل منتشر می‌شود. شایعه‌ها حاکی از آن است که این هدفون تحت برند بیتس (یکی از شرکت‌های تابعه اپل) نخواهد بود و قابلیت‌هایی نظیر شناسایی سر و گردن، تنظیمات اکولایزر شخصی‌سازی شده و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. 9to5Mac توانسته بود از طریق کد بتا iOS 14 اطلاعاتی در مورد این محصول بیابد. این وبسایت فناوری در گزارش خود اظهار کرده بود که ایرپادز استودیو در دو مدل اسپورت با برچسب قیمت 340 دلار و لوکس (در ساخت آن از چرم و فلز استفاده شده است) با حداکثر برچسب قیمت 599 دلار روانه بازار خواهد شد. گزارش‌های منتشر شده از سوی بلومبرگ حاکی از آن است که عرضه این محصول به دلیل مشکلات تولید ناشی از طراحی به تاخیر افتاده است. از آنجایی که تولید انبوه ایرپادز استودیو هنوز آغاز نشده است، می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که این هدفون تا سال 2021 روانه بازار خواهد نشد.

AirTags

نخستین‌بار در ژوئن (خردادماه) 2019 بود که 9to5Mac با تحلیل کدهای iOS 13 از وجود محصولی با نام کد Tag1,1″” پرده برداشت که بعدها مشخص شد که این محصول همان AirTags می‎‌باشد. ما انتظار داشتیم که این محصول در رویداد آیفون 11 سال گذشته، کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال یا حداقل در مراسم رونمایی از آیفون 12 معرفی شود. اما هیچ‌یک از این اتفاق‌ها رخ نداد تا در نوامبر (آبان) 2020 نیز خبری از AirTags نباشد. با این حال، افشاگر شناخته شده Jon Prosser اظهار می‌کند که به احتمال فراوان اهالی کوپرتینو در رویداد امشب از این محصول رونمایی خواهند کرد.

اپل تی‌وی جدید

همچنین گفته می‌شود اپل در حال توسعه اپل تی‌وی جدید می‌باشد که از نسخه جدید ریموت‌کنترل مبتنی بر سیری پشتبیانی می‌کند. مدتی است که شواهد مربوط به سخت‌افزار جدید اپل تی‌وی در کدهای iOS وجود دارد و اخیرا گزارش‌هایی نیز مبنی بر استفاده از یک تراشه جدید به منظور بهبود تجربه بازی نیز منتشر شده است. در مورد ریموت‌کنترل جدید اپل تی‌وی نیز بلومبرگ گزارش داده است که از برنامه Find My پشتیبانی خواهد کرد. با استفاده از این اپلیکیشن افراد می‌توانند هنگام گم شدن ریموت کنترل آنرا به آسانی پیدا کنند. آیا قابلیت‌های دیگری نیز به ریموت‌کنترل جدید مبتنی بر سیری اضافه شده است یا خیر، باید منتظر بمانیم.

همانطور در خلال مطلب نیز اشاره کردیم، اپل قصد دارد روند مجهز کردن رایانه‌های مک به پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم اپل سیلیکون را به آرامی و بدون انجام تغییرات اساسی در سایر سری‌ها این رایانه رومیزی انجام دهد. این روند به احتمال فراوان با مک بوک پرو و مک بوک ایر آغاز خواهد شد (از جمله بروزرسانی‌های دیگر می‌توانیم به آی‌مک، مک مینی و مک پرو اشاره کنیم). گزارش‌ها حاکی از آن است که تغییرات چشمگیر در طراحی یا سایر بخش‌های دستگاه پس از سال 2021 آغاز خواهند شد.

همچنین بخوانید:

نسخه پایدار اندروید ۱۱ برای شیائومی می‌۱۰، می‌۱۰ پرو و ردمی کی ۳۰ پرو منتشر شد

سامسونگ برای نخستین‌بار طی سه سال گذشته توانست اپل را در بازار امریکا شکست دهد

ربات جدید دیزنی مرز بین انسان و ربات‌ها را به چالش می‌کشد

منبع: 9to5mac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا